Jump to content

Pytanie o sump do 300


goslaw3
 Share

Recommended Posts

Witam mam 300l akwa, 120x50x50, do tej pory uzywalem jednego wew i jednego zew filtra ale to zawsze byl nieprzyjemny halas i srednia wydajnosc


zamierzam powalczyc z tym sumpem, mam akwa nawet na to wymiary to 70x40x30 czyli 84 litry

teraz kilka pytan: moj zbiornik nie ma otworow w dnie, czy sa one konieczne do uruchomienia sumpa? sadze ze to konieczne chyba ze chce sie 2 pompe wlaczac co jest bzdurą


kurcze sporo roboty sie szykuje, czym nawiercic otwory w zbiorniku , jaka pompe zamontowac, jak i ile wkleic szyby w sumpie, jest moze ktos z lodzi kto to ogarnia i mogly wpasc i zerkanac gdyby byly powazne problemy z tym?


+sumpa to jak czytalem duza wydajnosc i energoszczednosc, czy taki 1 sump wystarczy na moj zbiornik bez dodatkowej filtracji?

Link to comment
Share on other sites

moj zbiornik nie ma otworow w dnie, czy sa one konieczne do uruchomienia sumpa?


Nie jest konieczne - możesz zastosować np. pudełko przelewowe


czym nawiercic otwory w zbiorniku


Wiertlem do szkła jak już sie zdecydujesz - poszukaj manuala Makok kiedyś wklejał z filmem jak wiercić.


Jaka pompe zamontowac


Tu już zasobność portfela ma duże znaczenie


jak i ile wkleic szyby w sumpie


Wkleić na sylikon akwarystyczny - poszukaj było dużo o wklejaniu.


+sumpa to jak czytalem duza wydajnosc i energoszczednosc


Niekoniecznie - wszystko zależy od tego jakie wkłady zastosujesz i jaką pompę.


czy taki 1 sump wystarczy na moj zbiornik bez dodatkowej filtracji?


Tak ale prawdopodobnie będziesz potrzebował jakieś cyrkulatory

Link to comment
Share on other sites

no bo chodzi tu tez o energie elktryczna, zeby akwarium pobieralo jak najmniej pradu, na przynajmniej mniej niez 2 filtry i 1 grzalka


grzalka musi chodzic wiec tylko z filtracja mozna cos pokombinowac


kilka pytan co do tego co powiedzieliscie, z tego co wyczytalem to caly sump pacuje tylko na jednej pompie ktora z sumpa pompuje wode do akwa, kominem wpada do sumpa


i teraz tak, jezeli zbudowal bymtaki sump to co to sa cylkulatory i czy to pracuje na prad i pewnie tak, czyli wyltracja znow wymagala by 2 urzadzen elektrycznych i z oszczedzania energii nici


jezeli nie robil bym dziur w akwa i zalozyl to pudelko przeplywowe, czy ono pracuje na prad?

i co wy byscie polecali, no bo wiercenie w akwa i wklejanie komina wydaje sie rozsadniejsze, no i przyczepiajac to pudelko przeplywowe trzeba by przerabiac pokrywe oswietlenia



jak sump natlenia wode?

Link to comment
Share on other sites

porównaj wydajności pomp.


Do 300l, kubeł ma zwykle około 20W a pompa w sumpie musi mieć 40W by zachować podobną wydajności w l/h.


Przy wiekszych mocach nie ma już takiego spadku wydajności do wys. podnoszenia, bo wysokość pompowania przeciętnie w akwarium nie jest większa niż 1,5 m.


Tak więc, sump w tym przypadku nie jest energooszczędny. Pomyśl raczej o jakimś panelu itp. rozwiązania z filtrami na tym samym poziomie.


Co do pierwszego pytania - czy musisz wiercić w akwarium ? NIe, są pudełka przelewowe. Można też zrobić odpływ boczny - nie trzeba opróżniać wtedy całego zbiornika.

Link to comment
Share on other sites

slawek gorol

Raz, że sump wcale nie jest w tym wypadku energooszczędny a dwa, że do tak niewielkiego akwa jak twoje to przerost formy nad treścią.

Chcesz się pozbyć sprzętu z akwa? Postaw narurowca na wężach gumowych, daj 2 korpusy, jeden mechanik i biolog i masz po sprawie. Ciszej, taniej, bezpieczniej i wygodniej.

Link to comment
Share on other sites


Chcesz się pozbyć sprzętu z akwa? Postaw narurowca na wężach gumowych, daj 2 korpusy, jeden mechanik i biolog i masz po sprawie. Ciszej, taniej, bezpieczniej i wygodniej.



chodzi ci o to zeby poprowadzic weze do tego akwarium pod glownym zbiornikiem i w nim zamontowac wszystkie filtry? czyli pudelko przelewowe "Zrzucalo" by wode w dol, a kubel ciagnal wode z malego zbiornika i podosil by ja do glownego, oprocz tego w malym zbiorniku pracowal by mechanik i grzalka, tak to mialo by wygladac?


dzis mialem jechac do kastoramy i kupic kolanka do wezy zeby zamontowac kubel


ps to zabawne ze mowicie o 300l ze jest male ;D


no moze jest jak bedzie smigac to kiedys moze bedzie wieksze


Pozdro i dziekuje wszystkim za pomoc

Link to comment
Share on other sites

slawek gorol

Nie. Pudełko przelewowe nie jest potrzebne. Zasys-korpus-pompa-korpus-wylot. Wpisz w szukajke narurowce i zobaczysz tematy.

Link to comment
Share on other sites

witam jeszcze raz, jezeli ktos moze niech mi wyjasni na chlopski rozum jak wygladaja te "narurowce, co pod co sie podczepia i tak dalej, ja mam jeden filtr wew i jeden kubel i jeden 80 litrowy kotnik do uzycia w tym celu



Zasys-korpus-pompa-korpus-wylot.

wyglada to jak konstrukcja kubla tylko nie jestem pewnie co to jest ten korpus






szukjalem tyroche na forum ale jest milion opcji, i sie gubie ;/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • triamond
      Przy 200l wody netto 1,2 ml wody amoniakalnej powinno dać 1,5 ppm NH3. Spadek do 0,5 ppm trochę za szybki  dla rozwoju bakterii. Możliwe wytłumaczenie to dodana "ampułka bakterii". Jeśli zawiera cukier, albo inną pożywkę to zaczynają się mnożyć bakterie heterotroficzne (ważne, ale nie mają związku z nitryfikacją) i konsumują amoniak. Możesz podać więcej - np. 8ml wody amoniakalnej, co powinno dać 10 ppm NH3 i finalnie ok. 40 ppm azotanów (po kilku tygodniach). Jak azotyny spadną do zera - duża podmiana i gotowe.
    • Ludwik
      Wiec przyszedł test nh3 salifert pokazał 0.5 Po 4 dniach od startu parametry wyglądają tak: nh4 <0,05 nh3 0,5 no2 <0,01 woda amoniakalna świeża i dodana w ilości jak pisałem niskie te wartości nh4 i nh3 co dalej?
    • triamond
      Może zamiast kubełka wymienić jeden koszyk na gąbkę 10x10x20  lub lepiej 12x12x20 30 ppi a po kilku tygodniach drugi jeśli będzie taka potrzeba? Z 2 gąbkami 10x10x20  powierzchnia filtracyjna będzie większa od tej we wspomnianym kubełku na standardowych mediach. Myślę że jedna da radę. Przepływ powinien wystarczyć. No i szacując obsadę i azotany... karmił bym 2 razy mniej.
    • Bartek_De
      Na Twoim miejscu bralbym 1500, bo roznica w cenie niewielka, albo dołóż 2 stówki i weź 2000. Nadfiltracja nie zaszkodzi, a jak zechcesz w przyszłości zmienić akwa na większe to zaoszczedzisz na kupnie nowego filtra.
    • Andrzej Głuszyca
      Pewnie chodzi Tobie o test paskowy. Jest sposób. Albo cierpliwie czekać tak jak powiedział @Bartek_De , albo przeczytaj poniższy temat:   Jeżeli możesz to odłącz tę rurkę ( nie wiem czy można , bo w AT1500 czy  2000 można)  a zyskasz na wydmuchu. Napowietrzanie zrób w ten sposób aby wylot z filtra albo   cyrkulatora łamał lustr wody. W tej chwili te bąbelki wg mnie uroku nie dodają.
    • marcin73m
      Okrzemki po kilku tygodniach znikną, ale w to miejsce pojawią się glony. I najlepiej się z tym pogodzić, bo to cecha charakterystyczna tego biotopu i rzecz jak najbardziej korzystna z punktu widzenia naszych podopiecznych.
    • teller
      Dziękuję za odpowiedź. Ten parametr pewnie jest winą filtra paskowego, która ma taką skalę. Zaopatrzę się w lepszej jakości testy. Jak długo jeszcze może potrwać wysyp okrzemek? Czy nie mam wyjścia i co tydzień muszę wymywać wszystkie kamienie i czyścić szybę? Czy jest jakiś sposób, żeby temu zaradzić? Filtr przestaje funkcjonować, miałem na myśli, że zapycha się i przestaje wdmuchiwać powietrze do akwarium.  Podjąłem decyzję, żeby zaopatrzyć się w Aquael ultramax 1000. Zastanawiałem się też nad Aquael Turbo 1500, ale obawiam się, że to może nie wystarczyć do utrzymania czystości wody na dłuższy czas.  
    • Bartek_De
      Nic nie musisz robić, wysyp okrzemek to normalne w świeżych akwariach. Martwi mnie natomiast wynik No2. Jesteś pewien, że 5? Może 0,5, a może 0,05? Osobiście nie widziałem testów ze skalą do 5 z tym parametrem. Doprecyzuj to i zaopatrz się w testy kropelkowe, paskowe są mało dokładne.  Co do filtracji to faktycznie jest mizerna i dlugo na tym nie pociągniesz. Dołożenie kubełka to konieczność w Twoim przypadku. Filtr moze stać na podłodze obok, jeśli Tobie to nie będzie przeszkadzać. Co masz na myśli pisząc, że filtr przestaję funkcjonować po kilku dniach?
    • teller
      Cześć wszystkim, założyłem miesiąc temu nowe akwarium z Malawi. Miałem do dyspozycji stary zbiornik 120 l. Około 10 dni od wpuszczenia domowników pojawił się rdzawy nalot na kamieniach, na szybie, w niektórych miejscach pod powierzchnią piasku. Wymiana 30% zbiornika co tydzień nie pomaga. Wciąż po kilku dniach pojawia się nalot, a filtr przestaje funkcjonować. Co może wyeliminować ten nalot i zachować czystą wodę na dłużej?   Parametry wody w momencie największego wysypu: NO3 - 50 NO2 - 5 GH - 8d KH - 20d pH - 8.0 Cl2 - 0.8 Chcę kupić nowy, bardziej wydajny filtr. Czy zewnętrzny może stać na ziemi obok akwarium? Niestety komoda ma zbyt niskie szuflady, żeby zmieścić go do środka. Bardzo proszę o pomoc.
    • KapitanCzysty
      Dzięki @pulpet za tak wartościowy opis Twoich obserwacji i spostrzeżeń. Teraz już chyba nie ma wątpliwości co do płci danego osobnika. Poobserwowałem go dokładniej i jak się okazało pojawiła się u niego na płetwie odbytowej jedna, dość duża, chociaż jeszcze nie tak mocno wyraźna atrapa jajowa (myślę, że proces jeszcze trwa).  Mamy więc samca 😁👍. Wariat jest bardzo ruchliwy i ciężko mu zrobić wyraźne zdjęcie. Coś tam jednak na nim widać, patrząc przez szkło nie ma wątpliwości. Żaden z pozostałych 13 Saulosi nie ma jeszcze atrapy.    
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.