-Przemo-

Jaka filtracja (minimalna) biologiczna wystarczy?

Recommended Posts

-Przemo-

Mam pytanie czy ktoś da radę odpowiedzieć na pytanie jaka jest konieczna minimalna filtracja biologiczna dla akwarium o określonych warunkach? Nie mam zamiaru stosować najmniejszej możliwej, tylko jestem ciekawy bo ja nie robiłem takiego doświadczenia, ale może ktoś z Was robił?

Filtracja biologiczna mam na myśli nitryfikację, czyli zamianę NH3/4 w NO2 i w NO3. Czyli granica minimalnej filtracji to będzie na tyle mała ilość złoża biologicznego aby nitryfikacja nie nadążyła i pojawił się wykrywalny poziom NO2 (zakładająć użycie normalnych testów potrafiących rozróżnić poziom 0 oraz 0.3 NO2). Na pewno ma tutaj znaczenie podłoże w akwarium ilość i rodzaj dekoracji, ilość i wielkość ryb oraz ilość roślin bo wszystko to wpływa na skuteczność nitryfikacji (pomijam słabe napowietrzanie, niską temperaturę i wyłączanie filtra i napowietrzania na noc zakładamy, że te parametry są "prawidłowe")

Generalnie potrzebna jest informacja od osoby, która jest na 100% przekonana, że wzrost NO2 w jej akwarium był spowodowany zbyt małą ilością złoża biologicznego a nie jakimś krytycznym błędem, który został popełniony.


Na przykład ja mam akwa 220L, 20 średnich ryb dobrze karmionych, kilka roślin, filtr zewnętrzny kubełkowy rekomendowany do akwarium 230L i ostatnio wyjąłem 50% ceramiki i przełożyłem ją do drugiego akwa, które startuje. Byłem przygotowany na ryzyko wzrostu NO2, jednak ani drgnęło. Zastanawiam się gdzie jest granica kiedy nitryfikacja przestaje nadążać i jaki margines błędu jest brany pod uwagę przy określaniu rekomendowanej wielkości akwarium do filtra (tak naprawdę nie ma dużego znaczenia wielkość akwa ile obsada, jednak zakładamy że jedno i drugie idzie w parze).

A może to jest tak, że taki filtr dedykowany do akwa 230L pociągnie nitryfikację (z jakimś zapasem) przy proporcjonalnej obsadzie na takie akwarium ale bez żadnych roślin, bez podłoża i dekoracji? Ale nawet jeśli to jakoś nie wydaje mi się, że moje kilka roślin, piasek i kamienie równają się 50% ceramiki w filtrze o pojemności 8 litrów. Wydaje mi się, że 50% tej ceramiki ma większą skuteczność.


Przypomnę - piszę o nitryfikacji, czyli nie interesuje nas poziom NO3, który jest redukowany przez rośliny i nie ma związku z nitryfikacją i filtrem biologicznym o którym mowa.


Nasi ojcowie czy dziadkowie używali w akwariach zewnętrzny pojemnik o pojemności 1 litra wypełniony żwirkiem i myślicie, że NO2 nie było zerowe? Ja myślę, że było zerowe :) Czyli, że nawet takie gówienko dawało radę. No, ale może się mylę, dlatego słucham Waszych opinii podpartych jakimiś argumentami/faktami mam nadzieję, że nikt nie napisze, że "producent tak pisze więc tak ma być" :)

  • Dziękuję 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
kaszub

NIe bardzo wiem czego oczekujesz. Wiekszosc z nas ma przewalone zloza, do skutecznej nitryfikacji wystarcza porzadna gabka. Jezeli przeplyw przez nia bedzie leniwy, bedzie dzialac jak bardzo wydajne zloze. Az do czasu jak jakis gorliwy akwarysta ją wyparzy.

Cwiczylem akwarystyke jeszcze kiedy fitry byly napedzane brzeczykami i przy zbiornikach ok 100 l przelwowka z 0,5l zlozem ceramicznym pozwalala mi rozmnazac dosc trudne gatunki.

Pęd do zapewnienia ogromnych złóż jest czyms co staram się zrozumieć od dosc dawna :) Moim zdaniem tyleż z tego korzysci co szkody.

To ze ryby lubia znaczny ruch wody, nei oznacza przeciez ze musimy kupować ogromy kubeł, a nawet wielki kubel zasypany byle czym (np jakimis plstikowymi kulkami) moze nie dzialac należycie. Kiedys przyjmowało sie przelicznik, że złoże powinno miec ok 2% objetosci akwarium, ale zawsze sie do tego odnosilem z rezerwą. Przeciez to zalezy od rodzaju medium, sposobu w jaki przez nie przeplywa woda, tego w ktorej kolejnosci jest umieszczone w filtrze, ilosci przeplywajacej przez nie wody, cyrkulacji wody z ziorniku itd :) Moim zdaniem nie uzyskasz tu wyczerpujacej odpowiedzi ani uniwersalnej reguly.

Po prostu zdaj sie na wyczucie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
sabotage

Tak to już jest z ustabilizowanymi zbiornikami. Jeśli ktoś nie sypie żarcia garściami - to na prawdę ciężko rozregulować taki zbiornik. Pomijając już media w filtrze, jest przecież jeszcze piach/żwir/woda/gąbki/w/ - gdzie bakterii jest od cholery. Tendencja do przeładowywania biologów mediami to norma, tak samo jak za duże filtry bio.

Co do zasady doboru biologa...

Faktycznie, jak pisze kaszub zwykło się mówić o 2% objętości. Tylko, czego to jest wyznacznik?

IMO mało ryb + zdrowe karmienie + ogarnięty akwarysta - mniejsze bio.

Dużo ryb + niedorozwinięte karmienie + niedoświadczony/świeży akwarysta - większe złoże bio. Dobór filtra bio względem litrażu jest dla mnie passe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielj

A ja całe życie powtarzam , dobieramy filtr pod obsadę.

Poza tym co znaczy , że możemy wykryć NO2 normalnymi testami?

Dla jednego szczytem luksusu będzie Sera , dla innego Salifert , a ktoś inny na Hannę będzie kręcił nosem:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Przemo-
A ja całe życie powtarzam , dobieramy filtr pod obsadę.
No zgadza się, ale co to znaczy? Że dajemy filtr, który mieści litr ceramiki na np. 20 dużych pyszczaków?

Dobieranie filtra pod pojemność akwa to jest prawie to samo co sypanie pożywienia w zależności od wielkości akwarium :) Sypiemy jedzenia tyle ile jest ryb a filtr biologiczny jest po to by (w dużym skrócie) oczyścić akwarium z odchodów pochodzących z tego pożywienia :)


Poza tym co znaczy , że możemy wykryć NO2 normalnymi testami?

Dla jednego szczytem luksusu będzie Sera , dla innego Salifert , a ktoś inny na Hannę będzie kręcił nosem:)

Chodzi o to, żeby to był dowolny test kropelkowy, który wiemy, że jest w miarę dokładny, ale żeby jego skala zaczynała się od 0 a nie od 0.3 bo są takie, gdzie jest od 0.3 i one się nie nadają bo nie wiemy czy mamy zero czy 0.3.

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielj

Tak właściwie to nie ma dokładnych testów kropelkowych , jedynym wiarygodnym testem jest chromatograf.

A jak dobrać filtr?

Metodą prób i błędów.

Nie ma gotowej odpowiedzi.

Kiedyś dawno w 450l miałem jako biologiczny 2xeheim 2217 ,po pewnym czasie odłączyłem jeden i obserwowałem co się działo.

Było dobrze , więc połowę ceramiki wywaliłem , w jej miejsce poszła włóknina.

Dalej było dobrze , ale dalej nie redukowałem ceramiki , by w razie czego mieć zapas filtracji.

W kolejnym baniaczku , 800l za biologa chodził JBL500 i wyrabiał bez problemu mimo , że dedykowany tylko do 500l.

Teraz w 720l chadza eheim 2317 wypełniony najtańszą ceramiką i jest dobrze.

Ale u mnie obsady są raczej skromne , więc złoża biologiczne też nie muszą być mega wielkie.

Tak więc uczymy się na błędach:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
slawek gorol

Zgadzam się z Danielem. Obecnie u mnie goni fluval z 6 litrami ceramiki. Na dniach, jak dojdzie pompa do c.o. odłączę kubeł i zostanie tylko donica z hydroponiką. Choroba wielkiego złoża sięgnęła szczytu :wink: Nie zapominajmy, że bakterie siedzą na piasku, kamieniach etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
makok
Choroba wielkiego złoża sięgnęła szczytu :wink: Nie zapominajmy, że bakterie siedzą na piasku, kamieniach etc.

:mrgreen:

dlatego wymieniasz 10l kubła na 25l donicy?? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
slawek gorol

dlatego wymieniasz 10l kubła na 25l donicy?? :P


I tu sie myslisz przyjaciel. Nie mam złoża zraszanego, tylko dopływ mam kolankiem puszczony przez donice.. Więc zalane jest 80cmx10cmx4cm.. Więc to tylko 3 litry :wink::mrgreen:

Poza tym mój kubeł miał 6 litrów :mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites
wartek

mnie tez strasznie ciekawi ten temat :)

gdzies byl artykul o rybach hodowlanych, karpiach czy lososiach, wychodzily tam jakies smieszne liczby na filtracje ale ponoc wszyscy hodowcy tak to robia :)

moze znajdzie sie choc jedna osoba ktorej kubelek nie wyrobil?


wg mnie, problemem moze byc nagle wpuszczenie duzej ilosci doroslych ryb, ale wpuszczajac male po wyzerowaniu NO2, to pozniej wszystko powinno sie ladnie ulozyc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Posty

    • Mynio Akwa
      Do takiego akwarium mogę polecić Ultramaxa 2000. Sam mam go w 240l i daje radę.
    • AndrzejGłuszyca
      Dlatego szczerze nie polecam tego rozwiązania  z powodów o których wspomniałem. Jako biolog da radę z oryginalna pompą  ale i tak będzie potrzebny filtr mechaniczny jeżeli będziesz chciał mieć naprawdę czystą wodę. Jeżeli chcesz uciec od dodatkowego filtra mechanicznego to zamiast Midikani800 musisz brać pod uwagę mocniejsze filtry lub  kaseciaka.
    • morvudd
      Cześć, Zakładam swoje pierwsze malawi, zaczynam od 126l (80x35x45), chciałbym w nim trzymać 1 harem P.Saulosi Poczytałem trochę na tym forum, ale wciąż mam mętlik w głowie jaką filtrację zastosować? Zacznijmy od tego, że zastanawiam się nad kubełkiem lub kaseciakiem. Zaciekawił mnie dzisiaj wątek Pana @AndrzejGłuszyca, który testował Midikani 800 z pompą UniPump 1500, niestety ta pompa po 8 miesiącach straciła ponad połowę mocy, a ja na podstawie swoich doświadczeń z AquaEl wole nie ryzykować (jeden filtr działa 2-gi rok i nie ma z nim problemu, a inny podziałał 3 miesiące i stracił na mocy). Dla ciekawych wątek, o którym piszę dostępny tutaj:    Zastanawiałem się, czy sam Midikani 800, bez dodatkowej pompy dałby radę w tym zbiorniku? Byłaby to opcja "budżetowa", łatwa i wygodna. Inną, jeszcze tańszą opcją jest AquaEl Multikani 800, ale tutaj znów boję się o pompę, a wymienianie jej co kilka miesięcy mija się z celem. Więcej to powoduje stresu niż daje pożytku. Kolejnym kubełkiem jaki miałem na tapecie był FLUVAL 306 i 206, no i właśnie, czy 206 da radę? Jest to już droższe rozwiązanie i nie wiem, czy zamiast 306 nie lepiej poszukać jakiegoś EHEIM'a? A może kaseciak? Fajnie, że woda nie opuszcza akwarium, można go fajnie zamaskować i lubię takie projekty DIY. Największym minusem kaseciaka dla mnie jest to, że zabiera przestrzeń z i tak już małego akwarium.   Kolejną sprawą jaka mnie nurtuje to media, czy wystarczy sama ceramika + gąbka? Będę wdzięczny za pomoc Pozdrawiam Jarek
    • Tom74
      Tutaj kolega podał  namiary. Mam ryby  od D. G. z Żor. 
    • rekawiczka
      Wygląda na to, że po juniorze śladu już nie ma - niestety ciekawość to pierwszy stopień do paszczy większego pyszczaka  Mam wrażenie, że za chwilę może być powtórka gdyż dwie samice - tym razem Maingano inkubują.  Powoli zaczynają się wybarwiać Msobo. U dwóch największych osobników górna płetwa oraz część pyska zaczynają nabierać niebieskawego zabarwienia. Nadal jestem ciekaw ile z zakupionych okaże się samcami a ile będzie samic. W końcu udało mi się zrobić ładne zdjęcie samca Metriaclima Elongatus Goldbar Chizumulu 
    • major160
      Hmmm to jest najgorsze. Napewno będą lombard rozważam jakieś zebry i yelowy bo się mi mega podobają 
    • jaromar
      Pytanie jak takie drewniane szafki będą wyglądać po 5-10 latach moczenia  łokci ? Czy ewentualne puchnięcie zawilgoconych płyt meblowych ,które nie są wodoodporne nie przysporzy kłopotów? Szkło z 240litrami wody nie lubi naprężeń... I jak miałaby wyglądać ew.wymiana takiej szafki z tak ważnym i ciężkim ładunkiem ? Takie pytania zadawałem sobie pół roku temu i wybór padł na stelaż aluminiowy z regulacją poziomu w nóżkach. Polecam takie rozwiązanie , ja całość wykończyłem spienionym błyszczącym pcv .
    • Waclaw
      Nie do końca to tak działa. Tak przynajmniej wynika z prób jakie do tej pory zrobiłem.  Mimo zastosowania reduktora ciśnienia, przepływ jest powtarzalny tak długo, dopóki np nie zamknę dopływu. Po ponownym uruchomieniu przepływy potrafią się rozjechać i może zaistnieć konieczność korekty. Instalację zrobiłem w ten sposób, ze bez problemu można w każdej chwili zweryfikować wielkość przepływu, jednak  wstrzymując na ten czas podmianę. Brak przepływomierza, to brak pewności czy w ogóle chodzi podmiana lub na jakim odbywa się poziomie. 
    • AndrzejGłuszyca
      Fakt...coś podobnego zaobserwowałem u siebie ale nie w każdym przypadku. Zawsze min. przyczyny dopatrywałem w pokarmach ( miały inne nawyki żywieniowe) . Natomiast z młodymi ( małymi) nie było problemów. Też mam jacobfeibergi dodane jako młode  i małe do dużych i dorosłych ryb i one już na drugi dzień grasowały z innymi i do jedzenia były pierwsze bez względu co podawałem. Może spróbuj im  podawać inny pokarm?   U mnie niejadki zaczynały od tego pokarmu ..i do tej pory podaje: https://www.google.pl/search?q=hikari++nowość&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=aObzFVmqDe_OtM%3A%2C5l_M5CiqbWxufM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kTHUk9FCyktqBUjs9GQbtDzbE9XEA&sa=X&ved=2ahUKEwjHgpa_0uviAhUPiIsKHTw9CnAQ9QEwD3oECAAQCg#imgrc=aObzFVmqDe_OtM:&vet=1
    • Jeb_us
      I teraz już wszystko przygotowane , pocięte trzeba przykleić do tyłu myślę że magnesy wygrają są naprawdę mocne prze stół co ma blat 2cm potrafi dalej mocno przyciągać ,  Ale przykleje również przyczepy dla przyssawek , w razie ... Dodatkowo w zbiorniku wylądowały 3 bryły lawy by zaszczepić biologię  Kolejna rzecz która miała miejsce to zamówiłem 2 gatunki już mianowicie  WF Melanohromis dialeptos masinje 2/4 i 10x pseudotropheus elegans itungi QGB (quality German breed) beda dostarczone na początku czerwca  
  • Topics

  • Images