Jump to content

SUMP a biologia i absorbery


Sarar

Recommended Posts

To od początku żeby mieć pogląd z czym filtracja powinna sobie poradzić - akwa 450l, sump zalany w niecałej połowie na jakieś 60l więc wody w obiegu jakieś 400-450l, pompa nominalnie 8000l/h chodzi na 50%. Ryby 8-10 cm, narazie jest ich sporo bo jeszcze przed redukcją - 32 sztuki.

W sumpie gąbki, 8l najzwyklejszej ceramiki (aquanowa), wata i jakieś włókniny filtracyjne. Wata jako prefiltr wymieniana jest co tydzień. NO2 niewykrywalne. Do tej pory z PO4 i NO3 radziłem sobie auto podmianą wody która uruchamiała się przy każdym karmieniu po feed pause i jednorazowo wymieniane było około 15l. Karmię 2 razy dziennie wydaje mi się, że sporymi porcjami bo przy porannym karmieniu pyszczaki zjadają niecałą małą łyżeczkę, wieczorem dostają płatki. Przy takim układzie NO3 utrzymywało się na poziomie 20ppm a PO4 około 0.3ppm obydwa mierzone kropelkami JBL. Tło i kamienie zarośnięte okrzemkami, szybę przecieram prewencyjnie, woda raczej z tych bardziej klarowniejszych chociaż muszę jeszcze popracować nad cyrkulacją bo ciągle jakieś drobinki mi zasuwają w toni.

Jako, że chciałbym utrzymać akwarium bez glonów, okrzemków itp. zacząłem kombinować

a) redukcja NO3+PO4 - 1l biopolimeru TMBT jeszcze się nie aktywował bo leży w sumpie dopiero 2 tyg na całej powierzchni przegrody za mechaniką i ceramiką. Mam jeszcze pompkę w sumpie do napowietrzania tego złoża ale narazie jej nie uruchamiałem.

b) redukcja PO4 - 150 ml Microbe Lift Phose Out4 w sumpie w najwęższej 2-centymetrowej przegrodzie więc tam gdzie jest największy przepływ

c) redukcja NO3 - od wczoraj w sumpie w komorze pompy leży spora siatka rogatka, ciekawy jestem czy on coś wyciągnie. Jakie złoże redukujące NO3 niewymagające bloku polecicie do sumpa? Jeśli przy okazji woda będzie bardziej klarowna to się nie obrażę :)  Co z poniższego polecacie, pomijając na razie ceny i opłacalność - priorytetem jest skuteczność. 

  • Wstępnie myślałem o PA202 bo z Waszych relacji wynika, że świetnie zbija NO3 i czyni wodę niewidzialną ale obawiam się, że luzem w sumpie nie zadziała.
  • Purigen - do klarowania wody ponoć nie ma lepszego, jednak co z redukcją NO3. Będzie tak samo skuteczna?
  • JBL NITRATEX - patrząc na sposób regeneracji to jest coś bardzo podobnego do PA202
  • Zoolek FILTRAX NO3 - jak wyżej
  • QualDrop Hexpure - wydaje się bliźniaczym rozwiązaniem dla Purigenu o niemalże identycznym działaniu
  • BRIGHTWELL AQUATICS Xport NO3 Cubes - to jest chyba de facto biopolimer który już mam w zbiorniku aczkolwiek

Swoją drogą to obecną ceramikę też bym wymienił  na coś bardziej wydajnego. Może Matrix, Siporax, Maxspect Bio-Media Nano-Tech Bio-Sphere, BRIGHTWELL AQUATICS Xport BIO Cubes...

Edited by AndrzejGłuszyca
Link to post
Share on other sites
aro600
12 minut temu, Sarar napisał:

Swoją drogą to obecną ceramikę też bym wymienił  na coś bardziej wydajnego. Może Matrix, Siporax, Maxspect Bio-Media Nano-Tech Bio-Sphere, BRIGHTWELL AQUATICS Xport BIO Cubes...

Skoro NO2 masz niewykrywalne zakładam, że NH3 też więc biologia dziala bardzo dobrze to po co to zmieniać? Ja bym nie ruszał i nie kombinował. 

Link to post
Share on other sites
miron.dmt
33 minuty temu, Sarar napisał:

Wstępnie myślałem o PA202 bo z Waszych relacji wynika, że świetnie zbija NO3 i czyni wodę niewidzialną ale obawiam się, że luzem w sumpie nie zadziała.

PA202 to żywica pochłaniająca fosforany, ale nie zda egzaminu w sumpie. Pozostań przy biopolimerach, są bardzo skuteczne tyle tylko, że będziesz miał sporo biomasy, ale z tym w sumpie sobie poradzisz.

Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, miron.dmt napisał:

PA202 to żywica pochłaniająca fosforany, ale nie zda egzaminu w sumpie. Pozostań przy biopolimerach, są bardzo skuteczne tyle tylko, że będziesz miał sporo biomasy, ale z tym w sumpie sobie poradzisz.

PA202 - chyba raczej azotany ... Dlaczego nie zadziała w sumpie ? Mam ją w rajstopie w module gdzie na nią przelewa się leniwie woda, pewnie część tylko przenika przez złoże a reszta opływa bokiem. Akwa 720 l. Podmiana była raz na tydzień 30-40% żeby zbić NO3 które dochodziły do 40-50. Po zastosowaniu PA202 mam azotany na poziomie 5-10, podmieniam wodę raz na 2-3 tygodnie 20%. Pierwsza regeneracja nastąpiła po 7 tygodniach (wzrost NO3 do 20). Teraz minęło kolejne 5 tygodni - nadal działa wyśmienicie.

Edited by wpos
Link to post
Share on other sites
miron.dmt
11 godzin temu, wpos napisał:

PA202 - chyba raczej azotany

Przepraszam za pomyłkę. Myśllałem o czym innym a napisałem co innego. Sam używam tej żywicy 😏 Tym bardziej przepraszam. 

W przemyśle stosuje się ją zazwyczaj w filtrach liniowych, chyba nie bez powodu. Chodzi o wydajność. 

Tak jak polimery można stosować z powodzieniem w sampach to w innych filtrach nie sprawdzają się ze względu na problemy z biomasą oczywiście w akwarystyce słodkowodnej. 

PA202 nie zawsze będzie skuteczne, zwłaszcza przy bardzo wysokim pH. Kilka jeszcze innych czynników ma wpływ na jej skuteczność, ale akwarium to nie labolatorium czy zaklad przemysłowy. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
W dniu 26.01.2021 o 10:27, wpos napisał:

PA202 - chyba raczej azotany ... Dlaczego nie zadziała w sumpie ? Mam ją w rajstopie w module gdzie na nią przelewa się leniwie woda, pewnie część tylko przenika przez złoże a reszta opływa bokiem. Akwa 720 l. Podmiana była raz na tydzień 30-40% żeby zbić NO3 które dochodziły do 40-50. Po zastosowaniu PA202 mam azotany na poziomie 5-10, podmieniam wodę raz na 2-3 tygodnie 20%. Pierwsza regeneracja nastąpiła po 7 tygodniach (wzrost NO3 do 20). Teraz minęło kolejne 5 tygodni - nadal działa wyśmienicie.

Też mi się wydaje, że PA202 powinno działać w sumpie bo przecież woda będzie bardzo wolno przepływać przez polimer. W moim przypadku nominalny przepływ  to 4000l/h na powierzchni 400cm2 (komora 10x40cm) czyli 10l/h na 1 cm2. Przy bloku o średnicy 8cm (pole przepływu 25 cm2) gdzie polecana jest pompa 250l/h wychodzi identycznie czyli 10l/h na 1cm2. Jedyna różnica taka, że przy 1l PA202 w sumpie będzie warstwa 5 cm a w bloku 40cm oraz w ciągu jednej godziny kilkunastokrotnie więcej wody przeleje się przez polimer w sumpie względem bloku. Co zadziała lepiej? To już musiałby się wypowiedzieć specjalista od tego typu preparatów. Wydaje mi się że efekt absorbowania NO3 powinien być podobny . Trzeba będzie to sprawdzić w przyszłości.

Na tą chwilę od dwóch tygodni w sumpie leży 1l TMTB, 150ml Phose Out 4, siatka rogatka, podmianki to 4% wody dziennie, ryby karmię też rzadziej bo 2 a nie 3 razy dziennie. Efekt jest taki że PO4 (JBL) jest na poziomie 0,05ppm a NO3 (Salifert) 15ppm. Woda jakby zniknęła z akwarium, takiej klarowności nie miałem jeszcze w mojej 'karierze' akwarystycznej :D Dzisiaj wyłączam auto podmianę, wkładam Purigen bo znalazłem jakieś 200ml w szafce i zobaczymy czy uda się utrzymać tak niskie PO4 oraz zbić NO3. Jeśli nie to dorzucę jakiś litr albo dwa PA202.

Podzielę się z Wami jeszcze jednym przemyśleniem odnośnie sumpa - jak dla mnie rewelacyjny sposób filtracji. Po pierwsze stabilność biologii ze względu na liczbę mediów, a dalej łatwość serwisu bo wystarczy odkryć pleksi i wymienić watę w pierwszej komorze, wszelkie modfyikacje jak dodanie kolejnego medium to po prostu wrzucenie go w odpowiednią komorę i przełożenie gąbką, calutki sprzęt poza głównym szkłem więc w akwa rąk nie moczyłem praktycznie od jego założenia (4 miesiące), bardzo prosta konstrukcja auto/stałej podmiany wody, żadnych uszczelek czyli nic nie cieknie, nic nie trzeba rozkręcać/skręcać itd. Minusem natomiast jest problem z zamiataniem dna bo naprawdę ciężko ustawić cyrkulację aby kupsko zostało odprowadzone przez komin - jak narazie to jedyny minus.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Posty

    • bojack
      Ja tak zrobiłem i wczoraj musiałem rozbierać układ, bo po uruchomieniu cyrulatora do zasysu dostał się kawałek patyka z korzenia i wbił się w wirnik. Pompa bez uszczerbku, ale musiałem ją demontowac i pensetą grzebać w wirniku, bo hałas był taki jakby się pompa rozpadła Przy kolejnej konstrukcji na pewno dam pompę za filtracją mechaniczna. Ciśnienie wody ze zbiornika zrobi swoje. Kwestia odpowietrzenia też nie jest jakim dużym problemem, wystarczy kranik, który i tak się przyda prędzej czy później.
    • triamond
      Dzięki za zwrócenie uwagi! Tutaj lepiej nie popełniać błędów... trzeba to wiele razy przemyśleć... Koncepcja pchania wody do filtra by @miron.dmt i dalej @Bartek_De. Dzięki! Zresztą filtr ciśnieniowy jest zaprojektowany do takiej pracy... Przy pompie przed filtracją muszę na krótszym wewnętrznym łuku zmieścić pompę ze śrubunkami, tak aby przejście przez ścianę znalazło się na wysokości ok. 50 cm – na wysokości wlotu do filtra ciśnieniowego. Niestety, pompa pracująca do góry - przy wykorzystaniu łuków się nie zmieści, a 2 kolanka 90 stopni ograniczą mi trochę przepływ maksymalny i zwiększą zużycie energii (może nie ma się o co bić … pytanie czy nie wzrośnie hałas?) i już bym nie podłożył miski pod instalację do wymiany pompy:/ Mogę natomiast dać zawór za pompą – i wtedy raz zalana pompa się nie zapowietrzy jeśli otworzę zawór po włączeniu pompy ? (pompa odesłana – miarka robi za substytut; ostre kolanka przytrzymują łuki które dalej przechodzą przez ścianę):   Zostaje 19 cm na nóżki, stelaż i sklejkę (i miskę ;).   Z drugiej strony…. 1. Filtr ciśnieniowy ma na wysokości wlotu (przejścia przez ścianę) wskaźnik ciśnienie, który robi za odpowietrznik. Jeśli będzie otwarty, to ciśnienie słupa wody z akwarium wypełni wodą ten cały łuk z pompą ( powrotny pewnie też), która powinna być w pełni zalana…. o ile na wirniku nie powstanie poduszka powietrzna. MDC 5000 miała sporo przestrzeni wokół wirnika. Popatrzę jak przyjdzie nowa obiegowa… ale 1 dodatkowy zawór dla świętego spokoju chyba warto… 2. Otwarcie zalanego filtra w łazience nie zapowietrzy tego odcinka instalacji z pompą - woda zostanie w tej U-rurce do poziomu filtra/odpowietrznika - 50cm po lewej stronie (przy zamkniętym dodatkowym zaworze dole łatwo to sobie wyobrazić;  bez zaworu trudniej - ciśnienie atmosferyczne (z łazienki) naciska na ten słup wody po lewej (przy zamkniętym zaworze pod akwarium- po prawej stronie U-rurki - nie ma ciśnienia atmosferycznego - więc woda zostanie); dla pewności nalałem wody do węża i zatkałem z jednej strony... i można podnieść zatkany koniec o ile otwarty jest skierowany do góry - czyli teoria potwierdza praktykę... ;).) 3. Czyli zalewanie  z ptk 1 będzie tylko raz na starcie, a potem tylko przy wymianie pompy. Pompa będzie zawsze zalana. 4. No i jak wszystko się uda… to zamierzam częściej wymieniać pompy obiegowe, niż otwierać filtr… ;) Przy pompie na powrocie z filtra, instalacja hydrauliczna jest mniejsza...   {tylko dodatkowe rurki, by do ściany wchodziło w odpowiednich miejscach}. W tym wariancie pompa mogłaby się zapowietrzać powietrzem z filtra (?) ... chociaż z drugiej strony jest ciśnienie słupa wody na powrocie z pompy zalewające U - rurkę... pewnie by i pompa wymieliła całe powietrze ? Jak sądzicie...?    
    • sabotage
      Cześć, W zbiorniku za filtrację mechaniczna i biologiczna ma odpowiadać 350 litrowy sump. Dołożyć chce falownik z obawy przed osiadającymi na dnie nieczystościami. Wystrój to wyłącznie tło na tylnej i prawej bocznej ścianie (zabudowany komin w tym rogu). Falownik ustawić obok wylotu sumpa, czy zupelnie z drugiej strony? Wiem, że to sprawa dość indywidualna ze względu na układ wystroju, ale u mnie, srodek będzie raczej pusty (nonmbuna/drapieżniki) a jedyna przeszkodą dla wody bedą nierówności tła 3d. Mam więc zagwozdkę, tło bedzie robione na zamówienie i musze w miarę precyzyjnie określić miejsca sprzętu (w zamyśle, wszystko ma być skrzętnie ukryte w strukturach tła). Dorabiać moduł pod falownik z lewej strony, czy, podobnie jak komin, umieścić do po prawej? Pozdrawiam
    • _Darek_
      Parametry wody ustabilizowały się. NO2 = 0 Woda się wyklarowała, a okrzemek odpuścił. Dziękuję wszystkim za rady oraz pomoc! Poniżej kilka zdjęć akwarium:
    • Merlot
      Panowie, po co zbędne komentarze ?  Temat z automatu do usunięcia, nie widzę potrzeby kontynuowania i trzymania go tutaj  
    • Bartek_De
      Zgoda, można kogoś skarcić, robiąc to w cywilizowany i kulturalny sposób. Ty obrzuciłeś kolegę błotem i teraz nie masz odwagi przyznać się do tego i pochylić czoła, bo jednak użyłeś słów przyjętych za obraźliwe.  
    • darkon
      Dokładnie, popełniłem ten błąd i zanim nie nauczyłem się czyścić korpusów bez zapowietrzania pompy szlag mnie trafiał kiedy słyszałem to mielenie wody z powietrzem. Wy-Tapatalkowane
    • Bezprym
      Gdzie te czasy, kiedy człowiek zanim zadał pytanie przestudiował całe forum by poznać ten biotop. Teraz każdy chce mieć podane wszystko na tacy. Krytyki też już nie każdy potrafi przyjąć na klatę tylko najlepiej się obrazić, zabrać zabawki i wyjść z piaskownicy. 
    • Marek L
      Koledzy proszę o fachową poradę na temat cyrkulatorów. Dwa baniaczki 240 i 350 litrów, jakie ustrojstwa dobrać żeby człowiek i ryby byli zadowoleni.  
    • mareckee
      W sumie to bardzo przepraszam Wszystkich których uraziłem. I to tak szczerze. Jednak mimo wszystko, proszę o usunięcie mojego konta. Żegnam
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.