Jump to content

Filtracja 800l. Filtr ciśnieniowy + stała podmiana wody.


Recommended Posts

Bartek_De

Sugerowałbym aby pompa pompowała w górę, będzie ją łatwiej odpowietrzyć.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
darkon
Sugerowałbym aby pompa pompowała w górę, będzie ją łatwiej odpowietrzyć.
Dokładnie, popełniłem ten błąd i zanim nie nauczyłem się czyścić korpusów bez zapowietrzania pompy szlag mnie trafiał kiedy słyszałem to mielenie wody z powietrzem.

Wy-Tapatalkowane

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
triamond

Dzięki za zwrócenie uwagi! Tutaj lepiej nie popełniać błędów... trzeba to wiele razy przemyśleć...

Koncepcja pchania wody do filtra by @miron.dmt i dalej @Bartek_De. Dzięki! Zresztą filtr ciśnieniowy jest zaprojektowany do takiej pracy...

Przy pompie przed filtracją muszę na krótszym wewnętrznym łuku zmieścić pompę ze śrubunkami, tak aby przejście przez ścianę znalazło się na wysokości ok. 50 cm – na wysokości wlotu do filtra ciśnieniowego. Niestety, pompa pracująca do góry - przy wykorzystaniu łuków się nie zmieści, a 2 kolanka 90 stopni ograniczą mi trochę przepływ maksymalny i zwiększą zużycie energii (może nie ma się o co bić … pytanie czy nie wzrośnie hałas?) i już bym nie podłożył miski pod instalację do wymiany pompy:/

Mogę natomiast dać zawór za pompą – i wtedy raz zalana pompa się nie zapowietrzy jeśli otworzę zawór po włączeniu pompy ? (pompa odesłana – miarka robi za substytut; ostre kolanka przytrzymują łuki które dalej przechodzą przez ścianę):

IMG_20210307_102036__01.thumb.jpg.9b176ac97ec2ec269edc14061df6faaa.jpg

 

Zostaje 19 cm na nóżki, stelaż i sklejkę (i miskę ;).

 

Z drugiej strony….

1. Filtr ciśnieniowy ma na wysokości wlotu (przejścia przez ścianę) wskaźnik ciśnienie, który robi za odpowietrznik. Jeśli będzie otwarty, to ciśnienie słupa wody z akwarium wypełni wodą ten cały łuk z pompą ( powrotny pewnie też), która powinna być w pełni zalana…. o ile na wirniku nie powstanie poduszka powietrzna. MDC 5000 miała sporo przestrzeni wokół wirnika. Popatrzę jak przyjdzie nowa obiegowa… ale 1 dodatkowy zawór dla świętego spokoju chyba warto…

2. Otwarcie zalanego filtra w łazience nie zapowietrzy tego odcinka instalacji z pompą - woda zostanie w tej U-rurce do poziomu filtra/odpowietrznika - 50cm po lewej stronie (przy zamkniętym dodatkowym zaworze dole łatwo to sobie wyobrazić;  bez zaworu trudniej - ciśnienie atmosferyczne (z łazienki) naciska na ten słup wody po lewej (przy zamkniętym zaworze pod akwarium- po prawej stronie U-rurki - nie ma ciśnienia atmosferycznego - więc woda zostanie); dla pewności nalałem wody do węża i zatkałem z jednej strony... i można podnieść zatkany koniec o ile otwarty jest skierowany do góry - czyli teoria potwierdza praktykę... ;).)

3. Czyli zalewanie  z ptk 1 będzie tylko raz na starcie, a potem tylko przy wymianie pompy. Pompa będzie zawsze zalana.

4. No i jak wszystko się uda… to zamierzam częściej wymieniać pompy obiegowe, niż otwierać filtr… ;)

Przy pompie na powrocie z filtra, instalacja hydrauliczna jest mniejsza...

IMG_20210227_180532_Bokeh.thumb.jpg.a74b0ab58ef02df9cb1b7a803b681e25.jpg

 

{tylko dodatkowe rurki, by do ściany wchodziło w odpowiednich miejscach}. W tym wariancie pompa mogłaby się zapowietrzać powietrzem z filtra (?) ... chociaż z drugiej strony jest ciśnienie słupa wody na powrocie z pompy zalewające U - rurkę... pewnie by i pompa wymieliła całe powietrze ? Jak sądzicie...?

 

 

Link to post
Share on other sites
bojack
Godzinę temu, triamond napisał:

Przy pompie przed filtracją

Ja tak zrobiłem i wczoraj musiałem rozbierać układ, bo po uruchomieniu cyrulatora do zasysu dostał się kawałek patyka z korzenia i wbił się w wirnik. Pompa bez uszczerbku, ale musiałem ją demontowac i pensetą grzebać w wirniku, bo hałas był taki jakby się pompa rozpadła ;)

Przy kolejnej konstrukcji na pewno dam pompę za filtracją mechaniczna. Ciśnienie wody ze zbiornika zrobi swoje. Kwestia odpowietrzenia też nie jest jakim dużym problemem, wystarczy kranik, który i tak się przyda prędzej czy później.

Link to post
Share on other sites
triamond
Posted (edited)

To dobry argument za drugim zaworem do łatwego dostępu do pompy... dzięki! Przez ruchome K1 może (potencjalnie) jakaś drobinka przelecieć, jeśli nie przyczepi się do szlamu w rurkach - przynajmniej na początku dojrzewania, więc pompa za filtrem niewiele zmienia...

Miejsce dla 2 zaworu jest - w wariancie z pompą na powrocie (redukcja to zawór):IMG_20210307_165821__01.jpg.37e3a5a983e9a83feb43f9b7eb0a7dc7.jpg

Tylko filtr inaczej działał przy podciśnieniu - jakby zasysał powietrze przez nieszczelności w tubusie i się sam odpowietrzał wylotem. Trudno było też odpowietrzyć pompę... (nie było ciśnienia wody z akwarium, ale zlew też jest powyżej; pompa leżała na podłodze; mało rąk).  Z jednej strony na podciśnieniu powinno być bezpieczniej ale boję się tego rozwiązania... bo to filtr ciśnieniowy...

{Zamiana miejscami wlotu z wylotem bardzo upraszcza układ (do pracy z pompą przed filtrem), ale wtedy wylot musi być nad wlotem w kierunku którego dmucha. Wyższe kamienie do maskowania, niższa gąbka...?}: EDIT: Niestety, nie zmieści się w takim układzie zawór za pompą. Ale najkrótsza/ najprostsza wersja...

IMG_20210307_175356__01.jpg.8eb8697b6cda3234a5a38b6179d4b076.jpg

Na zasysie będzie gąbka ppi 10 (przynajmniej na początku). Kusi mnie zasys przez filtr podżwirowy, ale żwirek 2-3mm może przelecieć przez otwory w kształtkach; przy 3-5mm już nie będzie kopania w piasku...   Można dać siatkę o oczkach 1mm i żwirek 2-3mm... ale boję się, że się zapcha...:/

Może jest jeszcze jest jakieś rozwiązanie, którego nie widzę ???

Wczoraj dodałem ok 40 mg NO2- i 40 mg NH3 (jakieś 0,57 ppm NO2-) - dzisiaj już 0,05 NO2- ppm. Potwór się rozkręca ;) NH3 pewnie wysokie... ale na gąbce dużo rozkładającej się karmy... przesadziłem z intensywnością karmienia....

 

 

Edited by triamond
Link to post
Share on other sites
bojack
7 minut temu, triamond napisał:

To dobry argument za drugim zaworem do łatwego dostępu do pompy... dzięki! Przez ruchome K1 może (potencjalnie) jakaś drobinka przelecieć, jeśli nie przyczepi się do szlamu w rurkach - przynajmniej na początku dojrzewania, więc pompa za filtrem niewiele zmienia...

Jak teraz będę budował nowy system, to będę miał dużo więcej miejsca i pomysł miałem taki, żeby poświęcić 2 zawory, kran (odpowietrznik) i 1 korpus przed pompą, może być w nim bardzo rzadka gąbka lub może być pusty, żeby tylko wyłapać największe elementy zassane ze zbiornika (w zbiorniku chce mieć tylko zasys, nic więcej). Wymyśliłem to jak Chipokae zaczęły kopać w okolicach zasysu i do pompy wpadał piasek, dźwięk jakby zaraz pompa miała wybuchnąć, ale nigdy nic złego się nie wydarzyło. Po wczorajszej historii z patykiem stwierdziłem, że pomysł ma rację bytu. Gdyby pompa była wklejona w instalację, albo zaprojektowalbym zbyt mała ilość zaworów, to by była katastrofa ;)

Oczywiście pojawia się tu pytanie, czy pompa za filtracją mechaniczną, poza problemem z odpowietrzeniem, który łatwo rozwiązać, powoduje jakieś straty w całym układzie i czy warto poświęcać miejsce i kasę na taki korpus przed pompą...🤔

Link to post
Share on other sites
triamond

A gąbka 10 ppi założona na sitko zasysowe ? lub zamiast sitka -  nawet taka 5x5x15 ? Czarna powinna wyglądać ładniej niż sitko, rozmiar niewiele większy.... Właśnie sprawdziłem czysta - 10x10x15 10 ppi nie wpływa na przepływ (przy 2400 l/h), nawet 45 ppi też nie! 10 ppi się prędko nie zapcha... Zamiast zabawy w odkręcanie korpusu/odpowietrzania - zamoczenie ręki w akwarium i wymiana?

Link to post
Share on other sites
bojack
Godzinę temu, triamond napisał:

10 ppi się prędko nie zapcha...

No właśnie pytanie kiedy się zapcha. Mała powierzchnia, duży przepływ. 

Godzinę temu, triamond napisał:

Zamiast zabawy w odkręcanie korpusu/odpowietrzania - zamoczenie ręki w akwarium i wymiana?

Właśnie mam jakieś takie "zboczenie"? że ingeruje w środku zbiornika tylko wtedy kiedy jest to konieczne. Druga sprawa, to kiedyś mam nadzieję że stanie zbiornik w którym nie tak łatwo będzie sięgnąć dna, więc teraz testuję różne rozwiązania, żeby później było łatwej ;)

Moim zdaniem albo pompa za mechanikami, albo mały korpus przed pompą, który może być pusty i zaglądać do niego można raz na pół roku/rok ;)

Link to post
Share on other sites
triamond

1. W ramach eksperymentu  miałem kiedyś w sumpie na wlocie pompy powrotnej (1700l/h realne) gąbkę 15x10x10 45ppi. Zapychała się w kilka tygodni ograniczając przepływ. 10 ppi może się nie zapchać przez miesiące... 10 ppi to 10 porów na cal... czyli pory niewiele mniejsze niż 2,5 mm.... Jeśli się nie mylę... to nacięcia w sitku mają 2mm. Zapycha się ? Duży przepływ tutaj akurat może odrywać biofilm. Za kilka miesięcy będę wiedział ;)

2. Gąbka 10x10x15 to 1,5 litra. W korpusie trzeba zapewnić jeszcze miejsce na przepływ... Wejdzie max połowa jeśli nie mniej... więc przy tej samej porowatości korpus będzie trzeba częściej otwierać.... Ja wolę gąbkę za kamieniami niż korpus. Jak będą problemy - to wymienię na sitko...

3. Coraz bardziej mi się podoba ostatni wariant orurowania. Czy ma jakieś wady ?

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Bartek_De
18 minut temu, triamond napisał:

3. Coraz bardziej mi się podoba ostatni wariant orurowania.

A nie myślałeś żeby za pompą dać trójnik z zaworem czerpalnym? Przyda się do podmian, jak i do odpowietrzania pompy.

20210308_204016.thumb.jpg.10e9cda538c4e35c1d2258b5984de003.jpg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Posty

    • Bezprym
      No tamto było sporo większe. 
    • egon44
      Siemanko  Posiadam te testy kropelkowe. Dużo dokładniejszy jest test 6-8 bo pokazuje wynik co 0,2.  Ten drugi test pokazuje wyniki co 0,5, więc już nie jest tak precyzyjny.  Co do korzucha bakteryjnego za gąbką, to nie masz się czym przejmować. To normalne w tego typu filtracji. Jeśli aż tak Tobie to przeszkadza to zbierz korzuch za pomocą papierowego ręcznika. 
    • bojack
      Tak, może być coś w tym co napisał @triamond. To samo może tyczyć się hodowców dysków u których metro to podstawowy lek w akwarystycznej apteczce, a część z nich używa go tylko w formie kąpieli długotrwałej. Wracając do genezy mojego problemu, to celuję, że problem rozpoczął się jak przestałem robić regularne podmiany wody. Badane parametry wody ok, ale ilości bakterii w wodzie, czy właśnie DOC nie byłem w stanie zbadać. Dodatkowo ostatnią podmianę przed tą przerwą zrobiłem letnią wodą, a czort wie co siedzi w starym blokowym bolierze - to był na pewno duży błąd. Zakładam że to są dwie przyczyny mojego problemu i być może mam inwazję wszystkiego po trochu. Nie wiem, czy nie kupić mikroskopu i nie zrobić wymazów. Bo tak to walka w ciemno i być może niepotrzebne faszerowanie ryb chemią.
    • Tomasz78
      Ja się z tym nie zgodzę, rozmiar akwa ma znaczenie i to duże, tylko mowa o dużej różnicy wielkości/pojemności a nie z 240l do np 450l.
    • triamond
      Oki może pomagać. Jak za mała powierzchnia filtracyjna -> węgiel organiczny w wodzie (DOC)-> bakterie (w tym chorobotwórcze) w wodzie w większych stężeniach -> układ immunologiczny ryb musi walczyć. Dodanie metronidazolu który ląduje w filtrze zabija w bakterie w wodzie (biofilm w dojrzałym filtrze sobie daje radę), układ immunologiczny ryb ma więcej zasobów do zwalczania choroby. Tylko to trochę leczenie objawowe. Problemem jest za mała powierzchnia filtra, co powoduje że nie jest rozkładany DOC. Czyli sam lek czasowo eliminuje jeden z czynników wywołujący chorobę, ale nie leczy bo nie osiąga stężenia terapeutycznego w organizmie ryby.... W którymś z linków był opisany ten mechanizm...  
    • Bezprym
      Musisz zmierzyć jeszcze NH4,jakąś pożywka go bakterii by się przydała. 
    • pavlosokol
      Cześć. Mam na imię Paweł i mieszkam w Augustowie. W końcu nadszedł moment na założenie mojego akwarium z pyszczakami. Posiadam zbiornik 200l. W nim umieściłem 3mm spienionego PCV, na którym ułożony jest kamień gnejs. Piasek kwarcowy o frakcji ok. 1mm wypelnił resztę. Za filtrację odpowiada ultramax 1500 z wkładem z gąbek, zeomax plus i ceramiki. Wodę zalałem w dniu 08.04.21. Dzień później dodałem Actibactol i ruszyła filtracja. 10.04.21 do wody dodałem Af water conditioner jako uzdatniacz. Niestety nie zrobiłem testów wody po napełnieniu akwarium. Dziś testami zoolek zbadałem wodę. PH ogólny-7,5 a dokładny 8. NO2-0, NO3-0. Nie dodawałem pokarmu do wody. Czy są możliwe takie parametry wody na starcie? Dodam, że napowietrzenie jest tylko z wylotu filtra. Dziękuję z góry za odpowiedź. 
    • yaro
      Metro, wielu z nas to pomogło.
    • triamond
      @yaroale w kwestii abstynencji ryb czy metronidazolu w wodzie ? @bojackmetoda z zawiesiną w łyżce i płatkami wydaje się oki... z tabletek da radę... https://aquariumscience.org/index.php/12-2-treatments-summary/ pod tabelką: "These medications are generally the only disease treatments which are supported by science." Autor podaje, że te metody da się potwierdzić badaniami naukowymi... Wiem, że w książkach są różne rzeczy
    • Bezprym
      Już milczę 🤐🤫
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.