Sarar

Budowa belki

Recommended Posts

Sarar

Do zakończenia prac przy akwarium potrzebuję jeszcze oświetlenia. Belka ma oświetlać akwarium 150cm. Założenia główne są takie:

1. Lampka nie będzie świecić po ścianach akwarium żeby na szybach i tle nie rosły glony, nie zależy mi w ogóle na hodowli glonów. Dlatego soczewki 45 a może nawet 30 stopni na białych a wybarwiające i nocne raczej bez soczewek albo z jakimiś szerokimi.

2. Nocne oświetlenie będzie białe 3000K

3. Wybarwiąjące do deep red i royal blue

4. Główne dzienne - z uwagi na pkt 1 raczej bez white full spectrum. W planie 6500K i 8000K. A może tylko 6500K bo ta niebieska poświata chyba nie do końca do mnie przemawia.

5. Wszystko na diodach 3W. Wychodzi mi, że powinno być min 7 kanałów ściemnianych, programowalnych i najlepiej sterowanych bezprzewodowo. W obwodach będzie różne ilości diód (6, 4, 2 i 1) więc pewnie przydałyby się jakieś przetwornice obniżające prąd.

 

image.thumb.png.ddf93fe69d4a2d84f91d6dc57a42e94d.png

 

A teraz seria pytań do Was, w szczególności tych którzy budowali/użytkują tego typu belki. Jeśli nie będzie to jakoś mocno skomplikowane i czasochłonne to spróbuję sam ogarnąć temat.

Dobrze dobrane i wymieszane są kolory i nie będzie efektu tęczy? W szczególności białe vs wybarwiające. 

Czy białe diody przy tak wąskich soczewkach nie powinny być rozłożone szerzej? A może szersze soczewki? Albo zrobić je w 4 punktach, podobnie jak wybarwiające?

No i teraz trochę elektryki :)

Chcę to wysterować TC420 na 5 kanałach a docelowo pewnie LedDimmer v5 bo ma ogarniać aż 7 kanałów.

Diody to będą klasyczne 3W  (Moc znamionowa 2.4W, Napięcie zasilania  VF = 3.2 - 3.6V, Prąd maksymalny IF = 700mA). 

Zasilacz - jeśli chcę diody w szeregach do 6 to jaki powinienem dobrać zasilacz, 24v wystarczy?

Żeby móc sterować jasnością to jaki driver powinienem dać pomiędzy TC420/LedDimmer.

Jak optymalnie wysterować diody żeby się nie za mocno grzały, nie paliły i dobrze świeciły?

Jeśli w szeregu będzie jedna dioda to pewnie się zjara jak dam jej ten sam prąd co dla szeregu 6. W tej sytuacji wystarczy przetwornica np taka: LINK ?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Falcowski
9 godzin temu, Sarar napisał:

Do zakończenia prac przy akwarium potrzebuję jeszcze oświetlenia. Belka ma oświetlać akwarium 150cm. Założenia główne są takie:

1. Lampka nie będzie świecić po ścianach akwarium żeby na szybach i tle nie rosły glony, nie zależy mi w ogóle na hodowli glonów. Dlatego soczewki 45 a może nawet 30 stopni na białych a wybarwiające i nocne raczej bez soczewek albo z jakimiś szerokimi.

Sugeruję minimum 45 stopni, 60 stopni będzie lekko na dół szyb świeciło, ale ładnie się rozłoży. Kolimatory te z czarnymi bokami.

Wybarwiające i nocne bez, jak mówisz lub 60 stopni, ale lepiej bez, żeby lepiej się rozchodziły.

9 godzin temu, Sarar napisał:

2. Nocne oświetlenie będzie białe 3000K

Jest ok, nawet możesz dać 1W, żeby za jasno nie było.

9 godzin temu, Sarar napisał:

3. Wybarwiąjące do deep red i royal blue

Jest ok.

9 godzin temu, Sarar napisał:

4. Główne dzienne - z uwagi na pkt 1 raczej bez white full spectrum. W planie 6500K i 8000K. A może tylko 6500K bo ta niebieska poświata chyba nie do końca do mnie przemawia.

Daj tylko WFS. Tu nie o glony chodzi, a o CRI>90. Ryby naturalniej wyglądają. Wtedy tylko WFS starczy, bez tych 8000K.

9 godzin temu, Sarar napisał:

5. Wszystko na diodach 3W. Wychodzi mi, że powinno być min 7 kanałów ściemnianych, programowalnych i najlepiej sterowanych bezprzewodowo. W obwodach będzie różne ilości diód (6, 4, 2 i 1) więc pewnie przydałyby się jakieś przetwornice obniżające prąd.

Bezprzewodowo TC421, regulacja co 30min. Przewodowo TC420 sterowane co 1 min. Nie trzeba przetwornic, same drivery wystarczą. Zasilanie 24V.
Drivery 4-7 diód tutaj: https://archiwum.allegro.pl/oferta/zasilacz-led-driver-1-6-3w-700ma-pwm-12-24v-i8109163636.html

W linku masz też schematy. Oczywiście bez sterowania PWM robisz.

1-3 też obsługuje, ale na 12V, więc słabo. Ale poszukaj, może są takie na 1-3 diody na 24V. Wtedy żadnych przetwornic nie trzeba, bo one same w sobie są przetwornikiem. Ewentualnie 2 oporniki zamiast diody, jak masz 2 sztuki diód, ale straty większe, więc wtedy już lepiej dać tą przetwornicę z linka.

9 godzin temu, Sarar napisał:

image.thumb.png.ddf93fe69d4a2d84f91d6dc57a42e94d.png

Te dzienne na schemacie rozłożyłbym równomiernie do środka, bo przy kolimatorach nawet 60 stopniowych będziesz miał za ciemno, jedynie nad krawędzią wzmocnienia żeby nie było, bo będzie się załamywać. Do zewnątrz bardziej nie dawaj, jest ok.

Pozostałe wyglądają ok. Będzie po prostu łagodniej i wyraźniej zabarwione w górnych partiach, a w dolnych równo, ale nie będzie to wyraźne.

9 godzin temu, Sarar napisał:

A teraz seria pytań do Was, w szczególności tych którzy budowali/użytkują tego typu belki. Jeśli nie będzie to jakoś mocno skomplikowane i czasochłonne to spróbuję sam ogarnąć temat.

Dasz radę.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Dobrze dobrane i wymieszane są kolory i nie będzie efektu tęczy? W szczególności białe vs wybarwiające. 

Jak wyżej. Będzie minimalnie w górnych partiach zróżnicowanie barw, ale w granicach przyzwoitości.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Czy białe diody przy tak wąskich soczewkach nie powinny być rozłożone szerzej? A może szersze soczewki? Albo zrobić je w 4 punktach, podobnie jak wybarwiające?

Równomiernie rozłożone na całym odcinku, na którym chcesz świecić.

9 godzin temu, Sarar napisał:

No i teraz trochę elektryki :)

Chcę to wysterować TC420 na 5 kanałach a docelowo pewnie LedDimmer v5 bo ma ogarniać aż 7 kanałów.

Zrób sobie na 5 i nie przesadzaj. te co masz 6500 i 8000 to daj WFS zamiast tego, więc masz 4 kanały, zatem możesz sobie rozbić tą barwę na środkową i zewnętrzną. Tylna i przednia na osobnych zbędna. ewentualnie zamiast środek plus boki, to daj całość 6-7 diód plus pozostałe całość 18-21 diód, żeby można było dać małe światło bez strat w rachunkach.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Diody to będą klasyczne 3W  (Moc znamionowa 2.4W, Napięcie zasilania  VF = 3.2 - 3.6V, Prąd maksymalny IF = 700mA). 

Zasilacz - jeśli chcę diody w szeregach do 6 to jaki powinienem dobrać zasilacz, 24v wystarczy?

Tak, 24V. Kup taki, żeby całkowita moc lampy = 60-70% mocy zasilacza.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Żeby móc sterować jasnością to jaki driver powinienem dać pomiędzy TC420/LedDimmer.

Wyżej link.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Jak optymalnie wysterować diody żeby się nie za mocno grzały, nie paliły i dobrze świeciły?

Dasz na 80-90% i będzie ok.

9 godzin temu, Sarar napisał:

Jeśli w szeregu będzie jedna dioda to pewnie się zjara jak dam jej ten sam prąd co dla szeregu 6. W tej sytuacji wystarczy przetwornica np taka: LINK ?

Maksymalna ilość diód na driverze optymalnie jak ma w sumie 21-22.5V. Najlepsze wykorzystanie prądu. Jak będzie mniej, to nic się nie stanie, nie będzie przeciążenia, po to jest driver, ale nie mniej niż 4 diody, czyli ok 12V. Jak mniej to jak wyżej, czyli inny driver lub przetwornica na 12V.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sarar

Zmiana koncepcji - nie będzie belki LED. Po przygodach z belkami LED w mniejszych akwa, sterownikami przewodowymi jak i bezorzewodowymi, zachodami i wschodami słońca, choinką rgb stwierdzilem, że spróbuję czegoś innego i tym razem pójdę w świetlówki T5. Nie bez znaczenia jest fakt, że najstarsi górale z tego forum też polecają takie światło i tu liczę na Waszą pomoc panowie @darkoni @AndrzejGłuszyca.

Przechodząc do rzeczy, akwa 150x50x60 w zabudowie meblowej więc nad jest sporo miejsca. Planuje dać jedna świetlówkę T5 54w Hagen power glo albo podobnego do niej JBL lub Fluval.

Wystarczy taka długość świetlówki?

Macie jakiś sprawdzony patent na montaż tego oświetlenia? Może statecznik dać w szafce pod akwa.

Zależy mi aby świetlówka świeciła tylko w dół. Wystarczy sam odbłyśnik czy dać jakąś oprawę w stylu:

https://www.zoolight.pl/product-pol-2464-Lampa-T5-AquaLux.html

https://egzotic-room.com/produkt/arcadia-oprawka-1xt5-54w-plus-swietlowka-t5-54w/

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AndrzejGłuszyca
18 minut temu, Sarar napisał:

Wystarczy taka długość świetlówki?

Jeżeli masz akwa długości 150 cm to długość świetlówki jest o wiele mniejsza. Długość świetlówki T5/T8 ma zawsze określoną moc. Ale tutaj Ci  nie podpowiem bo nie znam tych długości . Pewnie w necie jest do znalezienia długość świetlówki do 150 cm akwa. Ale tutaj liczę na kolegów ,że też Ci pomogą. 

18 minut temu, Sarar napisał:

Zależy mi aby świetlówka świeciła tylko w dół. Wystarczy sam odbłyśnik czy dać jakąś oprawę w stylu:

Kiedyś też takie rozwiązanie stosowałem. Kupiłem odbłyśnik z jednym dłuższym ramieniem . Zmatowiłem go papierem ściernym i pomalowałem czarną farbą , sprayem. Chodziło o to , żeby nie odbijało zbyt mocno światła . Całość była zamontowana za pomocą  dwóch klipsów . Jest to o tyle istotne ,że wtedy możesz  za pomocą tego odbłyśnika kierować strumień światła do przodu , do tyły czy też tak jak napisałeś ..tylko w dół. Ale wtedy dałbym odbłyśnik równoramienny. Koszt odbłyśnika jest mały to zawsze możesz  go  zmienić i dopasować do potrzeb pamiętając o pomalowaniu. Koledzy stosowali cos takiego ale z paska PCV przyklejonego na stałe. Ma to jedną wadę..nie mozesz swobodnie kierować strumieniem światła jak odbłyśnikiem opisanym  przeze mnie.

Edited by AndrzejGłuszyca
  • Like 1
  • Dziękuję 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
darkon

Świetlówka T8 o mocy 40W ma długość 120 cm, T5 o mocy 54W ma długość 115 cm, ty chcesz T5 i według mnie do tego zbiornika będzie ona idealna zarówno pod względem mocy jak i długości, będziesz miał lekko zaciemnione boki. Osobiście używam odbłyśnika aluminiowego równoramiennego, zamocowanego na świetlówce za pomocą dwóch klipsów, takie rozwiązanie daje możliwość regulacji kąta pod jakim światło pada na wodę i którą część akwarium oświetla mocniej. Używam świetlówki Hagen Power-Glo, polecił mi ją@AndrzejGłuszyca i faktycznie bardzo ładnie oddaje barwy ryb.

 

Wy-Tapatalkowane

 

 

 

 

  • Like 1
  • Dziękuję 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Posty

    • aro600
      Dokładnie taka obsada pływa aktualnie u mnie z tym że po 10 sztuk. 🙂 Potwierdzam piękne ryby z tym, że wydaje mi się że na dorosłe Mdoki te 150x50x50 to będzie za mało jakby nie było rosną spore. Choć może choroba malawijska się rozwinie i zanim urosną do dużych akwarium też urośnie 😉  
    • Falcowski
      To ja zaproponuję coś od siebie: Placidochromis Phenochilus Mdoka White Lips - 12 sztuk małych Labidochromis Caeruleus - 12 sztuk małych Dlaczego tak? Niebieski z żółtym od zawsze się dobrze komponuje, tu jeszcze ze wstawkami białymi i czarnymi. Nie będzie pstrokato. Łatwiej będzie potem sobie zestawy ustawić, gdy podrosną. Zawsze z 12 ryb łatwiej choć o kilka samic. Ryby będą miały swobodę i jak urosną, będzie to coś pięknego. Akwa nie będzie przepchane i pstrokate. Terytorium starczy dla wszystkich. Oba gatunki są na tyle łagodne, że nie będą sobie wchodzić wzajemnie w drogę. Wystrój pod to wystarczy średnio zagruzowany. Jak podrosną, to nie będzie problemów z przerybieniem.  Oba gatunki mają ładnie wybarwione zarówno samce, jak i samice i w obu można trzymać kilka samców, zatem docelowe układy nawet 3+4 nie zrobią problemu. Nie nastawiaj się na więcej, niż 14 ryb docelowo, bo będziesz się z tym męczył, kupował purigeny i inne kombinacje na zbicie azotu. Zobacz co ja mam i powiem ci, że chętnie bym 1/3 zredukował już.
    • aro600
      Nie zawsze układ wielosamcowy będzie dobrym rozwiązaniem. Może się zdażyć że nawet jeśli dominujący samiec nie zamęczy zdominowanego to będzie mu tak dawał popalić ze ten 2 będzie cały czas zestresowany i nigdy się ładnie nie wybarwi. Choć przy twoiej ilości kamieni jest szansa że podzielą się rewirami 🙂 Jak chcesz więcej ryb to może proponowane już przezemnie stadko Pseudotropheus Acei i do tego dobierz 2 inne gatunki w układzie np: 1) Pseudotropheus Acei - małe stadko 6 - 8 szt 2) 2 + 5  3) 1 + 3
    • Bezprym
      Na to nie masz reguły. U jednych uda się układ z 2 lub 3 samcami a u innych samiec tego samego gatunku skutecznie wyeliminuje konkurencję. Zależy to od indywidualnych cech charakteru delikwenta. U mnie na przykład w starej 240-ce dwa samce Hary podzieliły akwarium na dwa terytoria i nie wchodziły sobie w drogę tylko puszyły się na granicy rewirów. Taką sytuację mialem do czasu kiedy to sprzedałem jednego samca. Możesz spróbować, a nuż się uda.   Wysłane z mojego Mi 9T Pro przy użyciu Tapatalka        
    • AdrianP
      Zdecydowanie ta opcja Nie lubię "zup rybnych".  A które z pyszczaków są spokojne i mógłbym połączyć min 3 grupy, ale w układach nie z jednym samcem, a dwoma. Np. 2+5 razy 3. 
    • Bezprym
      To teraz zsumuj tę liczbę ryb i podziel to przez litraż netto i zobacz ile litrów będzie przypadać na rybę. Zauważ też że te ryby dorastają do kilkunastu centymetrów wyobraź sobie jak to będzie wyglądać w akwarium i odpowiedź sobie na pytanie czy warto. Po za tym wspomniałeś że nie wyobrażasz sobie odławiania ryb w takim gruzowisku to teraz pomyśl że ryby również się rozmnażają i zawsze coś się uchowa, więc wcześniej czy później ta ilość się podwoi co wtedy? Ryby również wydalają im więcej ryb tym więcej odchodów im więcej odchodów tym większe skoki parametrów co wtedy? Koniec końców akwarium zamiast być przyjemnością stanie się udręką. Wysłane z mojego Mi 9T Pro przy użyciu Tapatalka
    • AndrzejGłuszyca
      Nie smaruj.
    • aro600
      Moim zdaniem nie tędy droga, ale to kwestia podejścia czy chcesz mieć w akwarium 50 kotłujących się na kupę ryb czy kilka mniejszych grup i obserwować ich ciekawe w miarę naturalne zachowania (naturalne to są w jeziorze, a w akwarimm są zbliżone do naturalnych) druga kwestia to utrzymanie prawidłowych parametrow wody 50 dość dużych ryb (oczywiście po jakimś czasie) w akwarium gdzie Będzies miał netto około 200 litrów wody to może być mission impossible. 
    • AndrzejGłuszyca
      To celuj w dorosłe osobniki. Ale z drugiej strony wiele tracisz . Obserwacja narybku, momentu przejściowego aż do dorosłości  jest bezcenna.
    • Falcowski
      Dziś podmianka, łowienie ryb i przychodnia. 5-te akwa stoi. Jak dobrze pójdzie, to może będzie z tego w przyszłości nie tylko przychodnia. Kadango nawet łatwo było złowić. Stwierdzam, że mam fajny układ skał do tego i spuszczenie wody do 50% mi to ułatwiło. Przy okazji, skoro i tak już straszyłem ryby, to złowiłem najmniejszego z White Lipsów i odpowiedziałem sobie na najtrudniejsze pytanie - jakiej on jest płci.  Odetchnąłem - to samica! Zatem mam 3+1, tylko widocznie na razie mało chętna. A oto fotki akwa i podwozia White Lipsa: Poniżej zbliżenie na narządy rodne:   A tu samica w pełnej okazałości:
  • Topics

  • Images