Skocz do zawartości

200x50x60 czy 200x50x50


motylek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

Planuję zmienić lokum moim rybom, i zastanawiam się czy 500l czy 600l? Czy ten jeden wymiar robi dużą różnicę wizualną? I drugie pytanie, z racji, ze jestem pasjonatem amatorem (bardzo obawiam się tej zamiany, ale już tyle czasu czekam i muszę bo się uduszę) mam pytanie czy do tak dużego akwarium rzeczywiście niezbędny jest sump czy wystarczy filtr kubełkowy? Akwarium będę robić u e-rybki :), którą tu polecacie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, motylek napisał:

i zastanawiam się czy 500l czy 600l? Czy ten jeden wymiar robi dużą różnicę wizualną? I drugie pytanie, z racji, ze jestem pasjonatem amatorem (bardzo obawiam się tej zamiany, ale już tyle czasu czekam i muszę bo się uduszę) mam pytanie czy do tak dużego akwarium rzeczywiście niezbędny jest sump czy wystarczy filtr kubełkowy?

Przyjmując na czuja że h czyli wysokość akwarium to ten trzeci wymiar to optycznie ładniej wygląda 200 x 60h  ale dla ryb poza pewną minimalną wysokością  rzędu 45-50cm liczy się powierzchnia dna więc  dla ryb lepiej 200x60x50h .

By pogodzić oba wymogi kieruj się zasadą - baniak największy jaki się da wstawić  w to miejsce czyli np 225x70x 65h :D i tak robisz wymiary na zamówienie . Po co masz po raz trzeci zmieniać za rok akwarium .

Co do drugiego pytania to do baniaka 230x 75x70h:D a nawet jeszcze większego da się skutecznie dobrać każdy rodzaj filtracji i nie musi to być sump.  Masz u nas w Malawi  od filtra hamburskiego i jego modyfikacji czyli kaseciaka, poprzez kubły, do narurowca aż do tego sumpa. Wyliczałem wg prawdopodobnego kosztu zaczynając od najtańszej wersji.

Sump przyszedł do nas z morszczyzny a ponieważ nie mamy u nas podstawy filtracji morskiej czyli odpieniacza białek to jego podstawowy walor zbladł - pozostał największy koszt takiej filtracji i kilka innych problemów.

Kieruj się zasadą że dla baniaka 1000l jaki sugeruję ci zamówić :

- filtr biologiczny wystarczy jak będzie sikał w realu -500l/h i zawierał  0,5l dowolnej ceramiki ( np lawa wulkaniczna po 6zł/l) na każde 200l wody

- filtr mechaniczny w realu* sikał powyżej 2000l/h

- jak to nie zapewni cyrkulacji by gówienka nie zalegały to dajesz cyrkulator ale dopiero jak zauważysz leżące odchody a próby zmian kierunków  wypływu wody nie pomogły.

 

* - w realu to znaczy nie na papierze  a tak jak w życiu czyli ze złożami i wężami .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję, bardzo cenne informacje dla mnie. Na 1000l jakbym się zdecydowała, to chyba do sąsiadów piętro nizej bym spadła z calością, mieszkam w bloku ;/  A czy te sugestie zamówienia odnoszą się tez do 600l? :)  Na temat filtra hamburskiego i jego modyfikacji czyli kaseciaka to muszę sobie poczytać, bo pojęcia nie mam co to. Dam rade z tym jako amator czy lepiej zainwestowac w klasyczny kubeł? Te wszystkie wyliczenia, dopasowania to raczej męska domena.. a mój mąż lubi tylko efekty podziwiać :) nie zna się zupelnie.

 

 

Edytowane przez motylek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, motylek napisał:

Dziękuję, bardzo cenne informacje dla mnie. Na 1000l jakbym się zdecydowała, to chyba do sąsiadów piętro nizej bym spadła z calością, mieszkam w bloku ;/  A czy te sugestie zamówienia odnoszą się tez do 600l? :)

 

 

Nie spadła byś :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Pleziorro napisał:

Nie spadła byś :)

ooo jak nie, to może rzeczywiście z 700.. :) rybkom dołoże te 10cm, to wyjdzie 200x60x60 czyli 720.  A tak na bardzo poważnie, czy 700l nie zagrozi sufitowi sąsiadów? Nie chcę kosztem pasji, siedzieć w stresie czy któregoś dnia coś nie tąpnie.

 

Edytowane przez motylek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, deccorativo napisał:

ale dla ryb poza pewną minimalną wysokością  rzędu 45-50cm liczy się powierzchnia dna więc  dla ryb lepiej 200x60x50h .

Ta uwaga dotyczy ryb z grupy mbuna. Dla ryb z grupy non-mbuna bardzo istotna jet też wysokość akwarium. Rób jak najwyższe, czyli 60cm. co najmniej. Mam akwarium 50cm. wysokie i non-mbunę i cały czas żałuję, że nie zamówiłem wyższego. Z wysokości odchodzi piasek i kilka centymetrów od krawędzi akwarium, więc faktyczna wysokość to ok. 40cm. A co, jeśli pyszczaki Ci się odwidzą i zapragniesz trzymać np. Dyskowce (Paletki)? To jest inwestycja na lata, więc akwarium powinno być jak najbardziej uniwersalne, a jedynym ograniczeniem w wysokości powinna być trudność w sięgnięciu dna:), ale i z tym można sobie poradzić.

Edytowane przez pozner
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jednak zbyt dużo jest pięknych ryb, by wybór był prosty, dlatego myślę o opcjach, jak poniżej. 🤔 Wydaje mi się, że takie drapieżniki wagi średniej byłyby odpowiednie do akwarium o długości ca 220 cm.  Dimidiochromis strigatus / Exochochromis anagenys / Lichnochromis acuticeps Stigmatochromis tolae Lethrinops lethrinus / Trematocranus placodon / Cheilochromis euchilus Placidochromis milomo Nie ukrywam, że chciałbym obsadę nietuzinkową. Nie mam zamiaru silić się na sztuczną oryginalność i wymyślać jakieś cuda - ale nie powiem, zależałoby mi na szkle, w którym będzie pływać coś rzadziej spotykanego. Stąd szczególnie interesuje mnie np. Trematocranus placodon. Ładna, ciekawa i majestatyczna ryba. Raczej mniej popularna, w forumowym dziale Grafika wyszukań mało, w zasadzie prawie tylko autorstwa Kolegi @stan. Rośnie spora, do 25 cm, ale w necie różnie można wyczytać co do agresywności. Widzę, że jest dostępna w Tan-Mal. Może ktoś miał/ma i podzieli się obserwacjami.
    • Dzięki. Faktycznie, we wspomnianej książce proponowane do M. mchuse gatunki zarówno nie przekraczają go wielkością, jaki i nie są też określane jako agresywne. Słusznie, w związku z delikatnością M. mchuse zacznę w takim razie od 4 gatunków i zobaczymy, jak się sytuacja rozwinie; doświadczenie z obserwacji też coś podpowie. Trzymam kciuki za nowy zbiornik, Patryka oczywiście też. 👍😉
    • U mnie w module jako wloty robią: szczelina wycięta "fabrycznie" na etapie budowy modułu (mniej więcej w połowie wysokości modułu, niewidoczna patrząc od przodu), nawiercony przeze mnie wlot w dolnej części modułu zakończony kratką wentylacyjną o średnicy 45 mm oraz dwa nacięcia w górnej części modułu, przez które przelewa się woda - działa jednocześnie jako skimmer. Na późniejszym etapie kratkę nieco zmodyfikowałem, wycinając z niej trochę plastiku, przez co zwiększyła się powierzchnia zasysu.
    • Możesz śmiało podłączyć do p415 https://allegro.pl/oferta/driver-p4115adj-led-200ma-700ma-pwm-lin-adj-7411714739 Prąd ustawisz na 700mA rezystorami jak fabrycznie nie jest i wydaje mi się że śmiało ten led będzie świecił. Nie będzie świecił pełną mocą ale moze wystarczy. Jedna uwaga, sygnał PWM do 5,5V a sterownik chyba potrzebuje większym napięciem być zasilony, stąd musisz sobie wyprowadzić te sygnały ze sterownika, ponieważ jak podłączysz PWM wprost to spalisz driver. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Ja mam u siebie zasys poziomy przodem. Raczej mało jest widoczny, ale jak ktoś się uprze, to go zobaczy i będzie mu przeszkadzał. Wymiary zasysu sprawdzone pod moją pompę 3000l - 0.5x20cm. U mnie się to sprawdza. Piotr, jeżeli chcesz zrobić podobny zasys do mojego, to warto szczelinę wyciąć wyższą i od środka zamontować na wklejonych szynach ruchomą przesłonę. Bo dobrze dobrać wielkość zasysu, to podstawa przy tego rodzaju filtracji - no ale ja mam typową kasetę, zabudowaną w tle 
    • @pablomas dzięki. Tak sobie właśnie myślałem, że mocna filtracja biologiczne likwiduje błonę. Ja właśnie "tworzę" taką hybrydę. Narożną kasetę w kształcie hmf ale w sposobie działania modułu Czyli przód będzie cały z pvc. U góry nacięcie jako skimmer. Zastanawiam się tylko nad wlotem @jaras @marcin73m jak macie zrobione wloty do modułu? Myślałem nad wpuszczeniem poziomo nawierconej rury z zewnątrz zabezpieczonej czymś takim. Myślę, że spowodowało by to równiejszy przepływ wody przez gabkę Tylko czy ta rura jest potrzebna? Może wystarczy tylko ponawiercać dziurki jako wlot?  
    • Powinno działać daj tylko czas u mnie po ok 6tyg zniknął, brak biofilmu od dwóch lat. Zobacz mój wątek Hmf w filtrze Juwel.
    • Moja wpłata nie dotarła? @yaro sprawdź proszę
    • Myślę, że na dobry początek 4 gatunki to będzie dobry wybór. Obsada też dość oryginalna, także będzie na co patrzeć. Po jakims czasie sam oceniasz czy ilość ryb jest wystarczająca. Przy świeżym zbiorniku też nie ma co szarżować z ilością ryb wpuszczonych na początek, bo zalążki biologii łatwiej to zniosą. Oczywiście ustalanie ilość gatunków bez wspomnieniu, a liczebności osobników poszczególnych gatunkow jest mocno umowna bo można próbować z więcej niż jednym samcem i większą ilością samic, a można docelowo celować w jednego samca i np 2 samice. Ja zdecydowanie wolę jak moje ryby mają przestrzeń życiową i w zamian częściej mogę obserwować ich naturalne zachowania. Mocno przerybione zbiorniki to jakoś nie moja bajka (oczywiście w Twoim przypadku przy racjonalnej ilości ryb w obrębie gatunku nie ma mowy o przerybieniu). Tysiąc litrów to już kawał szkła i super możliwości, choć wiadomo litrów zawsze będzie za mało i to myślenie, że jakbym tu dorzucił 50cm, a tam 20 oooo wtedy to by dopiero było Sam jestem na etapie wybierania obsady (można powiedzieć, że ta się już nawet wyklarowała), z tą różnicą, że zbiornik o 400l większy, od Twojego, a w planach pierwsze podejście do drapieżników. Zobaczymy jak ta przygoda się potoczy. Tobie też życzę powodzenia
    • Jak to mówią "nie znam się, ale się wypowiem"  @TomekT jak wiesz sam jestem na podobnym etapie rozmyślań. Przeczytałem cały wątek Iquitosa o jego akwarium i doszedłem do wniosku, że Mylochromisa trzeba byłoby hodować z naprawdę spokojnymi gatunkami. Sam nad nim mocno się zastanawiałem, ale doszedłem do wniosku, że jakikolwiek typowy, średniej wielkości drapieżnik to już będzie dla tego gatunku zbyt wielkie obciążenie. W. Sierakowski w książce również wspomina o wyjątkowej delikatności tego gatunku. Jeśli chodzi o dodawanie L. Caeruleus to odpuściłbym po prostu ze względu na to, że wg mnie szkoda pakować tak rozpowszechnionej ryby do obsady, która składa się z tak nieczęsto spotykanych okazów. Ja bym stawiał na zestaw: D. Strigatus, S. Tolae, L. Lethrinus oraz P. Milomo  P. Milomo wygląda super  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.