Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Pierwsze akwarium. Doświadczenia jako takiego brak.

Czytam i jak w przysłowiu im więcej wiesz tym bardziej wiesz że nic nie wiesz.. Może nie do końca teorią na nartach się jeździć się nie nauczysz..

Więc prośba o pomoc w doborze. 

Baniak: długość 120 x szerokość 40 wysokość 50cm.

Baniak wysoki, serpentynit na h= 20-25 cm max, więcej się bałem ze względu na wagę i wąskie akwarium dawać. 

Myślałem o yellow, myślałem o rdzawych... to są standardy z tego co widzę...

ale to o co chcę spytać to czy i w jakiej kombinacji ew. mógłby się pojawić w środku gat. Metiaclima Zebra Red- Red (Red-Blue??) gdzieś czytałem że one do większych baniaków, gdzieś że wcale nie, gdzieś że pływają w toni więc tu wysokośc byłaby atutem...

Jakieś podpowiedzi. Wybicie z głowy bezedur?

Jakieś inne obsady z podobnymi kolorystycznie (biel z dodatkami), możiliwymi kombinacjami?  

Wdzięcznym za pomoc.

Pozdrawiam

 

WYNIKI: 

 

Tabelka.png

Edytowane przez bolss007 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Witaj na forum :) 

może na początek - 50 cm to wcale nie wysokie akwarium, raczej standard/minimum ;)

Redy są za duże do tego zbiornika.

Kamienie spokojnie możesz załadować większe i wyższe, byle miały solidną podstawę i nie stały na piachu, wtedy nie ma się czego obawiać.

Jak biel z dodatkami i do tego litrażu to Cynotilapia Hara Gallireya Reef. Do tego Chindongo Saulosi, Iodotropheus Sprengerae i będzie git. Możesz oczywiście kombinować, bo trochę tego jest jakby pokombinować. Labidochromis sp. Perlmutt na przykład. Może nie biel, ale perłowo/żółto/czarno. Do nich też spokojnie można dobrać Rzawe i Saulosi, albo Hary. No możliwości obsad jest wiele ;) 

A wątek przenoszę do podstaw bo nie zapowiada się na samą obsadę ;) 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, bolss007 napisał:

Baniak: długość 120 x szerokość 40 wysokość 50cm.

Baniak wysoki, serpentynit na h= 20-25 cm max, więcej się bałem ze względu na wagę i wąskie akwarium dawać. 

Myślałem o yellow, myślałem o rdzawych..

Serdecznie witam na forum ,

i korzystaj z rad. Masz od razu kilka wariantów obsady do wyboru.

Na ostateczny wybór obsady masz cały miesiąc na zastanawianie się  ale kamienie już ustawiłeś - czy na podkładkach - czy leżą wprost na szybie? albo na piasku? piach płukałeś?

Staraj się działać logicznie czyli po kolei i nie zaczynać od tematów które są na końcu pasa startowego.

Zacznij od wody w kranie ,  bo pH masz doskonałe ale poziom azotanów  przez 3 miesiące wzrósł  aż o 1ppm i niebezpiecznie zbliża się do 10ppm a to warunkuje o jakiej wersji ustrojstwa powinieneś w pierwszej kolejności pomyśleć, bo w zapale można nalać wody z chlorem nawet kubłem, a jonu amonowego i amoniaku też już nieco masz w tej kranówie..

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Piasek jest ok, pod kamieniami 2 x podkład pod panele przycięty po obrysie, kamienie wyszczotkowane wygrzane wrzątkiem, badałem wodę nim przyszła walizka innymi testami (Tropical) chlor wychodził nisko, azotany w zakresie - Ustrojstwo wersja 1 - i takie mam. Czytałem u Ciebie że typ warunkują NO3 nie NO2 - te rzeczywiście wyszły na poziomie 5-10 mg/l. Woda lana przez ustrojstwo mam nadzieję że nie za szybko, mierzyć czasu nie mierzyłem, ale na hurra nie było. Temat dot. obsady to wrzutka bo wiem że mam jeszcze czas na to. Stan na dziś to woda nalana do baniaka, lałem do nocy teraz trzeba do pracy. Wrócę to zrobię testy jeszcze raz z walizki JBL skoro już przyszła.

Sugerujesz wylać wodę zmienić ustr. + zalać od nowa? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Temat ci moderator przeniósł do "Podstawy"więc możemy pisać o wszystkim w twoim akwarium. O obsadzie już wiesz . Teraz po twojej odpowiedzi wiem że nie zrobiłeś żadnego błędu młodzianka czyli świeżaka.:D.

Nic nie sugeruję ino pytałem ;) nic więc nie wymieniaj tylko wklej fotę po całości to wtedy ci się zasugeruje co do zmiany j i startuj  baniak - nie sugeruję jaką metodą byle skuteczną.

powodzenia

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pomoc. 

hmm z testami czekam do rana, czytałem że światło lamp przekłamuje. 

Dzsiaj uruchomiłem wewnętrzny + grzałkę. Wewnętrzny rozumiem tylko na gąbce, bez ceramiki?

PS. Foto na razie chyba nie ma się czym chwalić :)

Ps.2. Filtry Aquaela: kubeł Unimax 500, wewnętrzny Turbo 2000.

Ps.3. Przy nalewaniu wody pod górną ramkę patrzyłem jeszcze czy nie ma nierówności lewo prawo. Delikatnie zakrzywienie lustra wody o 1mm było na długości. W sensie nie tak że wyraźnie lustro było krzywe ale menisk zniknął później z jednej strony. Jest zagrożenie złego wypoziomowania?

20170509_222042.thumb.jpg.0ff8eeb30fcdb877d435a6ee4d19f0fb.jpg

Edytowane przez bolss007 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

@bolss007 mechanika bym dał niżej(około 5 cm nad piaskiem) w przerobił bym wylot z kubełka skierując go w stronę tafli wody tak aby nią poruszał...

No chyba że zamierzasz jeszcze dołożyć falownik to wylot z kubełka możesz zostawić jak jest teraz...

Aha wylot z kubełka skieruj na przednią szybę po skosie gdzieś na połowę długości zbiornika w ten sposób będziesz miał cyrkulację wody z zbiorniku...Potem ewentualnie jak dojdą ryby to skorygujesz...

Mechanik niżej jak pisałem wyżej tylko pozbył bym się tej białej rurki z napowietrzacza bo jest zbędna... 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, bolss007 napisał:

wewnętrzny Turbo 2000.

Patrząc na filtr w Twoim baniaku i porównując go ze zdjęciem z dowolnego sklepu, rozumiem, że można dowolnie zakładać moduły filtracyjne i nie montować pojemnika na biologię, a zostawić jedynie gąbkę? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Idąc dalej.

1. Mechanik zjechał 5 cm nad dno. Kierunek dyszy skorygowany, wężyk do napowietrzania usunięty.

2. Przyjąłem sam że skoro nie podłączam jeszcze kubła, nie rozpocząłem startu na WA to ceramiki też nie wkładam jeszcze i dlatego filtr jedzie na samej gąbce. Opinie? Błąd?

3. Umiejscowienie i sposób podłączenia dysz do i z kubła zgodny z instrukcją i intuicją. Nie wszystko widać na zdjęciu poniżej szkic. Rodzaje końcówek zmienię po zassaniu wody do kubła (jak w instrukcji). Jak są błędy nie bójcie się pisać :P

4. Zmierzone parametry wody, 

A. Kranówa: pH: 7,5-8,0, KH=19, GH=21, NO3= 4-5ppm, NO2<0,01 ppm

B. Woda z baniaka po 24h od nalania: pH: 7,5-8,0, KH=21, GH=19, NO3= 5ppm, NO2<0,01 ppm, NH4<0,05 ppm

Z odczynnikami nie bawiłem się od laborek 10 lat temu więc mogę mieć jakieś odchyłki (KH, GH?)

5. Wczoraj woda taka nie była, dzisiaj zrobiła się mętna zdziebko... sugestie?

Plan: o ile nie ma błędów to jutro WA + bakterie Sachem Stability + uruchomienie kubełka. 

5913790e3fa9e_NowyDokument107_1.thumb.jpg.8209fe7d0ffb9db23c1d05f38dbee26a.jpg

 

Szczałki z i do kubła oczywiście schematyczne, nie uruchomiony.

 

Edytowane przez bolss007 (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, bolss007 napisał:

Opinie? Błąd?

same błędy kolego:D

8 godzin temu, bolss007 napisał:

wężyk do napowietrzania usunięty.

usunąć cała dyszę venturiego czyli nie tylko wężyk ale i tą rurkę z fiutkiem na założenie wężyka  zobaczysz jakiego kopa filtr dostanie.

Ad2 - ty nawet nie myśl o założeniu turbo czyli tego kubka z ceramiką do AqC 2000 - złoże będzie tylko 1 litr w kuble Unimax500 a i on będzie prawie pusty.:D  Mnie tam razi już  to czarne wielkie w prawym rogu baniaka , grzałka jak kij do bejsbola ( połóż go na piasku za kamieniami) i ten termometr jakby nie było takich elektronicznych za 6 zł .

Ad3 - wszystko żle:D kubeł ma dwa zasysy ale tylko jeden powrót:D więc szkic zły i nie boję się tego napisać.

tak kombinuj z ustawieniem kubła w szafce i podłączeniami by węże były skrócone do maxa  szczególnie te dwa zasysowe.

Dwa zasysy powinny być nisko max 5cm nad piaskiem a jeden powrót  wysoko tuż pod powierzchnią wody by poruszał taflą wody a nawet spadał do wody wtedy film bakteryjny usuwa bo zaraz napiszesz co totto białe pływa po wierzchu.

Ad 4 wygląda że kupiłeś walizkę testów JBLa  więc masz skalę pH 7,4-9 - w przyszłości kup takie uzupełnienie ale woda ok jeśli lana przez ustrojstwo to startuj.

W czasie startu gasisz światło zupełnie zakładasz na baniak koc by nic absolutnie nie korciło ciebie do patrzenia na wodę i pchania łap do baniaka , temperatura na 30C i co 4-5 dni mierzysz tylko 3 parametry

NH4, NO2, NO3

Ad5 za patrzenie na wodę dostajesz duży minus kolego  -i to już  przed startem :D czekają cię inne plagi które jak zakryjesz baniak przejdą niepostrzeżenie;)

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.



  • Posty

    • Od ostatniego posta bardzo dużo się u mnie zmieniło. Nie jestem w stanie szczegółowo wszystkiego opisać. Po krótce wyglądało to tak: Zauważyłem, że wszystkie Tetrystigmy wychudły. Zawsze bardzo dziwnie pobierały pokarm (memłały nawet płatki) więc myślałem, że się nie najadają. Zwiększyłem więc porcje pokarmu. Wszystkie ryby zaczęły tyć tylko nie Tetrystigmy. Po konsultacjach z fachowcami uznałem, że należy im zafundować kurację skojarzoną. Nie dorobiłem się szpitala i dzięki uprzejmości koleżanki @anna, wywiozłem je do niej. Ma też już pewne doświadczenia z leczenia ryb. Po trzech tygodniach ryby wróciły w zdecydowanie lepszym stanie. Jeszcze raz bardzo dziękuję Aniu. Copadichromisy Borleyi Kadango oddałem. Zakupiłem w Tan Mal Copadichromis Borleyi Namalenje (6-8 cm). Próbowaliśmy się wstrzelić w układ 2/4. Początkowo myślałem, mam układ 5/1. Wynikało to z tego, że jedna z ryb kolorystycznie odbiegała od reszty potencjalnych samic. Była jaśniejsza. Myślałem tak do czasu gdy jedna z tych ciemniejszych nie zaczęła inkubować. Z inkubacji nic nie wyszło i ostatecznie nadal nie wiem na 100% jaki mam układ. Po wpuszczeniu do zbiornika nowych lokatorów od razu ułożyła się hierarchia. O dziwo samcem alfa został ten mniejszy.   Taki układ trwał trzy tygodnie, Samiec alfa puszył się i delikatnie zaczepiał betę. Nie był bardzo nachalny. Któregoś dnia po powrocie z pracy zauważyłem brak samca alfa. Okazało się, że jest pod kaseciakiem. Nowy król co chwila tam wpływał i przeganiał po całym zbiorniku zdetronizowanego kolegę. Bardzo agresywnie świętował swoje zwycięstwo. Przez dłuższy czas było bardzo nerwowo. Samice przestraszone siedziały w jednym kącie. Taka sytuacja przyniosła dwa efekty. Nowy szef pokazał piękne kolory. Samice natomiast zaczęły wykazywać symptomy choroby. Zaczęły szybko oddychać i przestały jeść. To również konsultowałem z niekwestionowanym autorytetem. Uznaliśmy, że trzeba leczyć. A że nadal nie mam szpitala i nie będę wiecznie prosił innych, to postanowiłem leczenie przeprowadzić w swoim zbiorniku razem zresztą obsady. Spuściłem 1/3 wody i podałem leki. Jutro koniec i węgiel. Widzę pewną poprawę ale nie chcę zapeszać. Od dwóch dni samiec beta wyrusza na wycieczki po baniaku i lekko prowokuję alfę. Może się dogadają i uda się zachować układ wielosamcowy. Bardzo ciekawe jest to, że samiec który na początku był podporządkowany miał zdecydowanie krótsze płetwy brzuszne. Zaczęły mu rosnąć po przejęciu władzy. Uwielbiam te zwierzaki. Placidochromis sp. "Blue Otter" bez najmniejszych problemów rosną i mają się dobrze. Bardzo cierpliwie czekałem na początki wybarwaiania. Mają teraz około 8-9 cm. Od trzech dni jeden samiec zaczął łapać kolor. Zapowiada się przepięknie.   No i jeszcze Labidochromis Caeruleus. U nich nic ciekawego. Rosną w różnym tempie i są najmniejszymi rybami w zbiorniku. Samiec alfa jest piękny i zdecydowanie większy od reszty. Na koniec foto całego zbiornika  
    • Dotarło do mnie D-allio Plus Tropical'a. Wczoraj ryby dostały pierwszą porcję, rzuciły się jak szalone. Zdecydowanie słabiej reagują na OSI Spirulina Flakes. Może to obecność czosnku w D-Allio je tak nęci? Tak czy inaczej, zjadły szybko i co najważniejsze - jadły wszystkie, nawet te mniejsze msobo i maingano, które do OSI i Naturefood nie specjalnie "startowały". 

      Same płatki są faktycznie rozsądnej wielkości płatkami, a nie jak pisał zdaje się @Jerry_jerrymąką (płatki OSI które zakupiłem wcześniej są zdecydowanie mniejsze). 
      Wczoraj wieczorem dałem pierwszą porcję, dzisiaj rano z kolei dostały granulki Naturefood Cichlid Plant. 
      Wklęsłość jest niezauważalna, ale nie wiem już sam, czy to przez kurację, zmniejszenie dawek żywieniowych, czy może cudowna porcja D-Allio ? Tak czy inaczej dziś ryby są jakieś żywsze, a te mniejsze okazy nie zamulają. 

      Zastanawiam się tym samym nad ułożeniem żywienia.   @deccorativopiszesz wyżej, że dajesz D-Allio profilaktycznie raz w tygodniu. 
      Czy D-Allio, skoro ma ten zbawienny czosnek, można dawkować częściej, łącząc z pokarmami które posiadam, j.n.?
      - Naturefood Premium Cichlid Plant
      - Naturefood Premium Color plus
      - Naturefood Premium Cichlid 
      - O.S.I. Spirulina Flakes
      - Tropical D-Allio plus.
    • Rozwiązanie to mimo że mało estetyczne cechuje prostota, zwróć uwagę że posiada jedną uszczelkę. Większość współczesnych filtrów posiada kilka uszczelek ( zawory szybkiego połączenia, dźwignię odpowietrzającą ) a  to powoduje że z czasem stają się nieszczelne.  Urządzenie mało estetyczne ale praktyczne to cecha wynalazku .
      Nie można pominąć wydajności tego urządzenia, u mnie przepływ jest sporo mniejszy. Możesz zdradzić jaki masz przepływ przy użyciu korpusów ?
    • sorrki nie widzialam odpowiedzi jaki ¨MODEL¨ Copadichromisa... polecasz? już chcz rybki zamowic ; bo moj synek podchodzi do pustego akwarium i ¨mowi¨ze nie ma rybek ; On ma &,( roku a już się zna ze musza byc rybki  PS czytalam co napisales ale nie znalazlam nic
    • Witaj Jeśli planujesz zakup Aquael 2000+prefiltr Eheima to sugerował bym zamontować go po tej samej stronie co falownik czyli tam gdzie jest najwolniejszy ruch wody...W ten sposób wszystkie zanieczyczenia trafią w jego zasys. Oczywiście nie możesz zrobić pralki w akwarium bo wtedy odchody będą go mijały bokiem...
    • Tam już jest gąbka? Jeśli nie to będzie jeszcze gorzej, szczególnie w miarę jej zapychania się.
      Zazwyczaj aby zwiększyć ilość wody w komorze pompy wystarczy powiększyć wlot, ale Ty masz naprawdę dużo otworów, więc to nie tu jest problem.
      Jeśli masz gąbkę to tu może być pierwszy problem - powierzchnia gąbki jest za mała. Drugi, który mi przychodzi do głowy, to to, że pompę masz prawie na styk zamontowaną w kasecie czyli jest mało miejsca między ściankami a pompą przez co za mało wody dostaje się do góry. Tak sobie gdybam

      Wysłane z telefonu

    • Lubię czytać o Twoim zbiorniku. Ja jestem nowicjuszem i przy obecnym stanie świadomości to mbuna jest kwintesencją i oczywistym wyborem w moim Malawi ale... Twoje ryby i ich opisy wzbudzają we mnie zainteresowanie.  Super są Twoje obserwacje i pięknymi obrazami nas obdarzasz. Poproszę więcej. 
    • Witam. Akwarium działa mi od 21.05.2017(zalanie) a wpuszczenie ryb było 11.07.2017.  No3 po wpuszczeniu ryb nigdy nie przekroczyło mi 10 a mam ich w sumie 30 sztuk do późniejszej redukcji. Niby jeszcze młoda mbuna ale już nie taka mała. Karmie 2 razy dziennie(nieregularnie) jak mi się przypomni, czasami raz. Nie stosuje żadnych głodówek bo uważam jak organizm młody to potrzebuje energii do wzrostu. Gdyby ktoś pokusił się teraz o komentarz że przekarmiam to nie, daję tyle co mi się w 2 palce zmieści. zresztą zmierzając do sedna tematu ryby mają sporo pożywienia w akwarium bez mojej ingerencji w jej dostarczanie. Wszystkie kamienie porosły ładnie zielonymi glonami, które rybki skubią przez cały czas ochoczo a jak im się wyłoni z zza tła ślimaczek(rozdętka przywleczona z roślinkami) to mają dodatkowego bonusa, bo każde wyjście mięska jest ostatnie, widać po pustych muszelkach. Za tłem kwitnie sobie życie jako karma. Mierząc wczoraj NO3(ostatnio rzadko mi się to zdarzało) zobaczyłem wynik <0,5 co mnie zdziwiło. Pomyślałem że może coś z testem nie tak,  mam nowe drugie uzupełnienie i dziś ponownie test wykazał to samo. Dla uzupełnienia NO2 - 0,05     PH - 7,4. Nie raz słyszałem na forum komentarze od doświadczonych że roślinki w malawi to za żadne skarby nie zbiją NO3 do akceptowalnego poziomu. Mam nurzańca. Nie wygląda co prawda jak w stopce bo rybki tną go i w górę nie rośnie ale za to rozprzestrzenił się na całą długość zbiornika z tyłu. Nigdy nie używałem żadnego purolite(leży w szafce od początku nie otwarty), TMBT ani innych wynalazków do zbijania NO3. Podmiany wody robię co jakieś 2 tygodnie może jeszcze rzadziej w ilości 10 do 15% tylko po to żeby przeczyścić prefiltr przed biologiem i pozasysać z zakamarków nieczystości. Co jakiś tydzień zmieniam watę w mechaniku. Powiedzcie mi czy to jest jakiś fenomen u mnie z tym NO3 czy ktoś miał już taki przypadek na zieleninie w malawi? Zastanawiam się czy niedługo nie będę musiał zasilać jakoś roślin dodatkowo. Foto może nie najlepszej jakości ale daje ogólne pojęcie. Zdjęcia nie oddają zieloności glonów na całej powierzchni kamieni.    
    • nieźle daje ta pompa, ciekawe jaki realny przepływ będzie z mediami
    • Będę wdzięczny   Na pewno będą dwa korpusy z węglem aktywnym do dolewki.   Nieźle, mi z 10 minut schodzi wymiana 2 korpusów w prefiltrze o ile wcześniej mam dociętą owatolinę. Myślę dodać "bajpasa" - (nie wiem jak to się pisze :D)
  • Tematy

  • Grafiki