Jump to content
Ostatnia szansa aby zapisać się na kalendarz klubowy na 2023 rok. Dosłownie na dniach zamykamy listę chętnych i po tym czasie nie będzie już możliwości dopisania się. Link do tematu znajduje się po prawej stronie forum w sekcji "ogłoszenia". Zachęcam. ×

Restart 160L


husi
 Share

Recommended Posts

Witam. 

Mam kilka pytań związanych z restartem akwarium. Od dluzszego czasu woda zrobiła się mętna i zielona.  Próbowałem wszystkiego i w końcu wczoraj zdecydowałem się na restart.  Rybki wyłowiłem, akwarium, piasek i kamienie wyczyściłem. Wszystko zalałem, dodałem uzdatniacz i bacto activ i jutro będę robił testy wody. Filtracja w kubełku została, jednak z racji zabrudzenia musiałem wylać z niego wodę i przepłukać. Mam w nim ceramikę w dwóch koszach i gąbki w jednym.  Kiedy najszybciej wpuścić rybki, bo obecnie sa w małym akwarium i nir moge ich tak zbyt długo trzymać? Czy można jakos przyspieszyć proces dojrzewania? Na zdjęciu obecny stan akwarium. 

IMG_20161231_165015.jpg

Edited by husi
Link to comment
Share on other sites

A ile chodził kubełek w tamtym akwarium? Jakie były parametry wody? Jakimi akwariami operujesz, chodzi mi o wymiary głównego i tego, w którym obecnie trzymasz rybki? Jakie to ryby i jakiej wielkości? :)

Link to comment
Share on other sites

Kubełek chodził około roku.  Zbiornik główny to 100x40x40. Parametrow przed restartem nie mierzyłem ostatnio. Małe w którym sa rybki ma jakieś 25L i wiem że to o wiele za mało. Mam 12 rybek saulosi i rdzawych. Rybki wszystkie sa dorosłe okolo roku

Link to comment
Share on other sites

deccorativo
2 godziny temu, husi napisał:

Od dluzszego czasu woda zrobiła się mętna i zielona.  Próbowałem wszystkiego i w końcu wczoraj zdecydowałem się na restart

Nie wiem na czym te "wszystko" polegało ale moim zdaniem nie zrobiłeś nic.:(

W 160l baniaku Malawi zazwyczaj jest 60-70% wody czyli u ciebie jest ok 90-110l wody a w tym pływa 12 dorosłych pyszczaków  - masz skrajne przerybienie i od tego trzeba zacząć.

IMHO masz dwie drogi - albo zmniejszyć obsadę lub zwiększyć litraż baniaka

- albo znacznie zwiększyć usuwanie efektów przemiany materii ryb  stosując silne podmiany wody, lampę UV na zieloną wodę, czy system usuwania NO3 i PO4.

Dla przykładu ja mam w 300l baniaku więc 195l wody z 70 szt ryb i woda podmieniana raz w miesiącu  z 20% a stale kryształowo czysta - więc można osiągnąć sukces nawet w tym twoim baniaku  też.

 

husi to nie był żaden restart a tym bardziej dojrzewanie akwarium. Ono stale było i pozostało dojrzałe.

To było najzwyklejsze sprzątanie akwarium. Nie ma znaczenia jakie są wymiary baniaków  ale nie napisałeś co było w tym kuble jak go czyściłeś.

Od momentu gdy temperatura wody w akwarium osiągnęła 25-26C mogłeś wpuszczać ryby bo sprzątanie w kuble nie niszczy tamtejszej biologii . Jedynie wymieszanie piasku na dnie nieco naruszyło tę część biologii nitryfikacyjnej bo ten natleniony 1 cm piasku teraz jest wymieszany i poszedł pod spód gdzie jest niski poziom tlenu i proces nitryfikacji tam ustaje.

Wymieniłeś 100% wody z uzdatniaczem i jak wrócą ryby co mogłeś zrobić od dawna - to może zainteresuj się pomiarami swojej wody bo moim zdaniem nic nie zmieniłeś i jest duża szansa że pierwotne problemy wkrótce powrócą.

Zacznij od zakupu testów kropelkowych JBLa na pH zakres 7,4-9 i nie inny , oraz tej firmy NO2 i NO3.

Nie zacznij Nowego Roku od wizyty w najbliższym zoologu - takie składam ci życzenia

kup przez internet bo ci stare Serę lub Tetrę wcisną.

 

Link to comment
Share on other sites

Deccorativo dzięki za podpowiedzi.

 Jeżeli chodzi o kubełek to byla i jest w nim ceramika w 2 koszykach i gabki w jednym.  Kubełek to JBL Green Line E701.

Chciałbym jeszcze się dowiedzieć jaki to system na zwalczanie NO3 i PO4?  Jak je obniżyć jeśli będą duże stężenia? 

Link to comment
Share on other sites

36 minut temu, husi napisał:

Deccorativo dzięki za podpowiedzi.

 Jeżeli chodzi o kubełek to byla i jest w nim ceramika w 2 koszykach i gabki w jednym.  Kubełek to JBL Green Line E701.

Chciałbym jeszcze się dowiedzieć jaki to system na zwalczanie NO3 i PO4?  Jak je obniżyć jeśli będą duże stężenia? 

Chodzi tutaj o złoże, jakim jest Purolite oraz TMBT :)

Pierwsze służy do zmniejszania NO3, a drugie zmniejsza PO4 i NO3 :)

Do tego zbiornika wystarczy 500-750ml złoża do utrzymania biologii, gdyż przyjmuje się, ze na 100l wody, potrzeba 500ml złoża biologicznego :)

Także za jakiś czas zrób sobie porządek w kibelku, zostaw tylko jakieś 500-750ml ceramiki i gąbki :)

Oczywiście na zasys daj jakiś prefiltr i masz spokój z czyszczeniem kubelka :)

Zakup tez jeśli chcesz zwalczać NO3 Purolite, wystarczy jedno opakowaniu 1L :) Daj je do pończoch i do kubelka :D

I będziesz Pan zadowolony :P

Ale oczywiście testy się przydadzą :)

Edited by luki174
Link to comment
Share on other sites

deccorativo

Mrbestia - ryby to tropheusy ale to nie temat.

Chciałbym zwrócić waszą uwagę na nazewnictwo.

Nie wolno pisać - "Purolite " bo już już jeden z was o mało co nie kupił  Purolite MB400 w ostatniej chwili go uświadomiłem że to nie to co my używamy.

Proszę zawsze pisać Purolite A520E - może przydługie ale właściwe.

Purolite to nazwa firmy a ona produkuje setki róznych produktów o różnych właściwościach

Ilość złożą biologii nitryfikacyjnej podaje Seachem i  jest to na ich stronie internetowej i wynosi

250ml na każde 100l wody a z proporcji wynika że to jest

optymalna ilość złożą do każdej filtracji - 0,5l złoża na każde 200l wody nawet w przerybionym akwarium

 

Link to comment
Share on other sites

17 minut temu, deccorativo napisał:

 

Nie wolno pisać - "Purolite " bo już już jeden z was o mało co nie kupił  Purolite MB400 w ostatniej chwili go uświadomiłem że to nie to co my używamy.

Proszę zawsze pisać Purolite A520E - może przydługie ale właściwe.

optymalna ilość złożą do każdej filtracji - 0,5l złoża na każde 200l wody nawet w przerybionym akwarium

 

Dzięki za prawidłową nazwę tej żywicy;)

12 godzin temu, luki174 napisał:

Chodzi tutaj o złoże, jakim jest Purolite oraz TMBT :)

Pierwsze służy do zmniejszania NO3, a drugie zmniejsza PO4 i NO3 :)

Do tego zbiornika wystarczy 500-750ml złoża do utrzymania biologii, gdyż przyjmuje się, ze na 100l wody, potrzeba 500ml złoża biologicznego :)

Także za jakiś czas zrób sobie porządek w kibelku, zostaw tylko jakieś 500-750ml ceramiki i gąbki :)

Oczywiście na zasys daj jakiś prefiltr i masz spokój z czyszczeniem kubelka :)

Zakup tez jeśli chcesz zwalczać NO3 Purolite, wystarczy jedno opakowaniu 1L :) Daj je do pończoch i do kubelka :D

Prefiltr oczywiście się pojawi

Mam kupić samo Purolite A520E czy coś jeszcze? Co to jest TMBT?

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, deccorativo napisał:

Mrbestia - ryby to tropheusy ale to nie temat.

Chciałbym zwrócić waszą uwagę na nazewnictwo.

Nie wolno pisać - "Purolite " bo już już jeden z was o mało co nie kupił  Purolite MB400 w ostatniej chwili go uświadomiłem że to nie to co my używamy.

Proszę zawsze pisać Purolite A520E - może przydługie ale właściwe.

Purolite to nazwa firmy a ona produkuje setki róznych produktów o różnych właściwościach

Ilość złożą biologii nitryfikacyjnej podaje Seachem i  jest to na ich stronie internetowej i wynosi

250ml na każde 100l wody a z proporcji wynika że to jest

optymalna ilość złożą do każdej filtracji - 0,5l złoża na każde 200l wody nawet w przerybionym akwarium

 

Okej :) Dzięki za uświadomienie i informacje :)

A jeśli chodzi o ilość, to chodziło mi, że u Cb jak kupisz takie jedno opakowanie http://sklep.osmoza.pl/zloze-do-usuwania-azotanow-a520e-p-461.html

to będzie i tak nad to, co potrzebujesz :)

2 godziny temu, husi napisał:

Dzięki za prawidłową nazwę tej żywicy;)

Prefiltr oczywiście się pojawi

Mam kupić samo Purolite A520E czy coś jeszcze? Co to jest TMBT?

To zależy od Cb :D

Tutaj masz cały teamt o TMBT

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

Announcements



  • Posty

    • KapitanCzysty
      Na dzień dzisiejszy ryby wyglądają na zdrowe, wszystkie pobierają pokarm w takim tempie jakby nie jadły tydzień 🙂. Ostatecznie jakiś miesiąc temu musiałem pożegnać się z jedną samicą Hary (eutanazja), ale była to najmniejsza i najsłabsza sztuka, która nie odzyskała formy pomimo przenosin do innego zbiornika. Wiem co czujesz @Pikczer, bo po całej "zabawie" został mi uraz i jak widzę jakieś ocieranie się ryby to zaczynam przyglądać się dokładniej i włącza mi się czerwona lampka.  Na szczęście wszystko jest w normie. Czy terapia była skuteczna? Według mnie tak, czy w 100%? Tego nie jestem w stanie stwierdzić bo gdzieś tam w czeluściach skał mojego baniaka coś się może czaić i przy pogorszeniu warunków wody obudzić...
    • KapitanCzysty
      Dzięki za sugestię, tak zrobiłem i @triamond miał rację, sitko ma dokładnie 24 mm. Przy okazji trochę sobie je przeczyściłem bo po kilku latach nazbierało się zanieczyszczeń 🙂.    @Radzik ciekawa pomysł z tą przejściówkę, ale wolałbym wariant bardziej ekonomiczny, może uda się znaleźć coś takiego jak z linku @triamond - "Złączka redukcyjna, adapter, nypel M24x1 - 1/2 gwint zewnętrzny". Wtedy wkręcam przyłącze z gwintem wewnętrznym: i podłączam do szybkozłączki z ustrojstwa. Co masz nam myśli @triamond mówiąc, że kran stał się dziurawy? Przejściówka zaczęła przeciekać?  @Xaphon akurat mam OBI niedaleko i tam uderze w pierwszej kolejności to sprawdzimy czy to się nada.  Dzięki chłopaki za sugestie. 💪 Dam znać jak się uda coś załatwić, póki co brak czasu...
    • Pikczer
      @KapitanCzysty i jak ryby ? Wszystko ok? U mnie od jakiegoś czasu podobne cyrki się dzieją. Chciałem podpytać czy kuracja była skuteczna? 
    • Xaphon
      A może taki wynalazek? https://www.obi.pl/zlaczki-i-przylacza-kranowe/uniwersalne-przylacze-na-kran/p/6375109
    • jaras
      Jak to co się stanie? Podniesie KH i pH Tak jak Bartek wyżej napisał.     
    • pulpet
      Tu Cię świetnie rozumiem. Od pół roku pozbywam się obsady z ostatniej nie malawki. Wydać byle komu ryby, koło których się kilka lat chodzi, nie jest łatwo. Ja cierpliwie czekam,.aż ostatnia ryba znajdzie mowy dom i następny zbiornik pod gruz😁
    • novi
      Jak bym znał temperament pyszczków to zapewne oddałbym resztę obsady = ale sturisomy festivum miały u mnie dożywocie (jeden samiec ma ponad 20lat).  A nie znalazłem osób mających te rybki.  
    • pulpet
      Tu nie chodzi o minusy. Wszyscy bawimy się tu w Malawi i chcemy, żeby było jak najlepiej. Dla ryb i akwarystów. Jeśli pojawia się krytyka, to konstruktywna😉. A że nie popieramy tutaj mieszania biotopów, to fakt, który musisz wziąć na klate. To że można trzymać ryby przeróżne razem to wiemy, a to, że ryby się rozmnażają, wcale nie oznacza, że są trzymane w optymalnych warunkach Jeszcze raz powodzenia👍
    • novi
      Dzięki - wiedziałem, że zbiorę minusy. Akwa z pyszczakami działa już ponad 6mcy - saulosi i elongatus się w nim rozmnożyły i młode rosną w tym akwa. A bystrzyki i sturisoma festivum zostały z dawnej obsady i przy pH=7.5 i zero azotynów/azotanów czują się OK/ nawet się rozmnażają. Docelowo wiem, że zmienię aranżację akwa - tło strukturalne plus więcej skałek.
    • Andrzej Głuszyca
      Pewnie chodzi Tobie o  Demasoni ?
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.