Jakuś

Świeżak 675 litrów

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

To mój pierwszy post na forum, w temacie malawi/tanganika jestem całkiem zielony, ale akwarystyką zajmuje się już kilkanaście lat. Przez ostatni czas styczność miałem właściwie tylko z akwarystyką morską, jednak ze względu na ograniczony czas i finanse, postanowiłem powrócić do słodkiej wody i do czegoś z czym jeszcze nie miałem styczność, czyli pyszczakami.


Wiem, że tematów dla "nowych" jest bardzo dużo, ale większość dotyczy trochę mniejszych zbiorników, dlatego postanowiłem założyć ten wątek.


Moje akwarium ma 675 litrów, wymiary 125x90x60h. Komin zewnętrzny z trzema otworami. Posiadam także lampę 8x54W t5.


1. Filtracja - sump czy kubełek, powiem szczerze, że chyba wolałbym kubełek albo i dwa, ale co się lepiej sprawdzi ? Jeżeli sump, to jakiej mocy pompa, jaki wkład do sumpa wsadzić ?


2. Oświetlenie - tutaj te moje 8x54W powinno starczyć z zapasem, więc jedyne pytanie brzmi, jakie świetlówki zastosować ?


3. Woda - posiadam filtr RO, ale w malawi filtrowania wody chyba nie ma sensu i zostanę przy kranówce ?


Na początek to tyle co chciałbym wiedzieć, dalsze pytania zapewne pojawią się w trakcie.


Pozdrawiam i liczę na pomoc doświadczonych :)

  • Dziękuję 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Witaj i czy świeżak to się okaże.:D


Ad1 jaką filtrację zastosujesz - wsio ryba twoja wola i czy chcesz wydawać nową kasę czy składać z tego co już masz.

Ważniejsze co zrobiłeś z tymi złożami co były w sumpie morskim czy przezornie zachowałeś złoże z bakteriami nitryfikacyjnymi czy się ich pozbyłeś i teraz będziesz jak młodzianek :D startował baniak od zera?

Amerykanie mówią że na baniak 675l wystarcza 1,5-2litry ceramiki dowolnej maści czy to będą rurki ceramiczne czy zwykła lawa czy grys koralowy - 2 litry:D - masz te 2 litry z bakteriami?

Uprzedzam zdziwienie - w słonej czy słodkiej to te same bakterie Nitribacter i Nitrisomonas:D.


Ad2 - tu masz morskie światełko - u nas wystarczy jedna rura T5 jak się da wyłączyć pozostałe bo na rośliny zbytnio nie licz. Policz jaka oszczędność energii no i kasy.

Może rozważ wariant nie inwestowania w nowe rury nieaktyniczne tylko od razu w LEDy? ale absolutnie nie odwodzę od świetlówek.:D


Ad3 - jak wchodzisz zamiast RO w kranówę to podaj jej parametry albo uzupełnij swój profil o miejscowość to sam znajdę - bo może jesteś moim sąsiadem i wodę mamy obaj jednakową:D

Wymień jakie testy masz bo u nas są potrzebne niektóre nieco inne niż w morskich.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
2. Oświetlenie - tutaj te moje 8x54W powinno starczyć z zapasem, więc jedyne pytanie brzmi, jakie świetlówki zastosować ?


...Henryk właściwie wszystko Ci napisał. Ja tylko odniosę się do świetlówki o którą pytasz. Ilość zależy od tego jakie chcesz ,jakie lubisz klimaty w akwa..Dla mnie w takim litrażu 4 w Malawi to zbyt dużo. Ale to kwestia Twojego gustu a nie ryb. Jeżeli chcesz jedną to spróbuj Power Glo z przodu . Jeżeli chcesz np. dwie to daj z przodu Power Glo a z tylu Aqua Glo. Oczywiście masz do wyboru jeszcze inne oświetlenie ale ja odpowiedziałem na to o co pytasz. U mnie w stopce w mniejszym litrażu właśnie świeci Power Glo.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi. Jestem z Gdańska, więc chyba sąsiadami nie jesteśmy ;)


Z morskiego zostało mi tylko szkło, lampa i filtr RO, tzn. mam jeszcze odpieniacz i skałę, ale akurat te rzeczy raczej mi się nie przydadzą i są wystawione na sprzedaż.


Mam też sump o wymiarach 100x50x50, podzielony na dwie części w stosunku 60/40.

Nie wiem czy w słodkim tych komór na wkłady nie powinno być więcej ?

Opcja z sumpem wyjdzie mnie chyba drożej niż kupno kubełka, porządna pompa obiegowa trochę kosztuje, a nie chce kupować chińczyków. W morskim miałem Jebao 12000 i nie dość że była mega głośna to jeszcze skoki napięcia w sieci powodowały, że co chwile pracowała z inną mocą i miałem non stop chlupot w kominie.


Jaki przepływ powinna mieć pompa obiegowa w słodkim ? W morskim przyjmuje się 10x objętość akwarium, tutaj jest tak samo ?


Bakterie wiem, że te same, ale niestety morskie już wysuszone od dwóch tygodni, więc będę startował od zera.


Dobrze rozumiem, że do całej filtracji w moim akwarium ma wystarczyć 2 litry np. Siporaxu ?

Czy w sumpie powinno być coś jeszcze ?


Jeżeli chodzi o oświetlenie to mam rury Narva Blue, one chyba nie są aktyniczne.

Jakie ledy nadają się do akwarium malawi ? Są jakieś w miarę tanie gotowce ? Nie chce inwestować fortuny.



Testów nie mam, podejrzewam że przyda się NO3, PO4, NO2 ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

A to zadam podchwytliwe pytanie - uważaj co odpowiesz.


A w tym miejscu gdzie stoi ta 675l o ile dłuższy baniak się zmieści?


A teraz dla zmylenia od końca.

Kup testy kropelkowe JBLa ( nie inne) na

pH koniecznie zakres 7,4-9

NO2

NO3

3 :D ampułki bakterii Prodibio Biodigest a

w Leroyu butelkę Wody Amoniakalnej za 8zł

od tej osmozy odczep wężyk przed membraną a po węglu i drugim sedymentacyjnym 1um. i masz ustrojstwo do nalewania wody :D lepsze jest tylko to bo leje ciepła wodę

http://forum.klub-malawi.pl/ustrojstwo-nalewania-kranowy-zestawy-t27211.html


Szkoda że wysuszyłeś ten Siporax - jednak świerzak:D najcenniejsze dla akwarysty straciłeś.

Seachem to porządna firma i jak pisze 0,5l Matrixa na 200l wody to to już jest z dużym zapasem. odsyp sobie 2litry a resztę sprzedaj.

Są tu tacy :D co w ogóle nie mają złoża tylko biologia w piasku na dnie baniaka opędza NO2 na 0,01ppm a ryb za dużo.


Jak się zdecydujesz na rodzaj filtracji to koledzy podpowiedzą jaka pompa.

a masz dużo do wyboru:

filtr hamburski

kaseciak - to taki wąski sump włożony do akwarium

kubeł

narurowiec

no i sump


Podaję w kolejności od najtańszej do najdroższej filtracji co się nijak nie ma która najlepsza bo w każdej biologia NO2 -0 a woda może być super-kryształ ale to tylko moje zdanie. Wady sumpa już znasz:D


Co do oświetlenia na Narva Blue to nie miałem a o światełkach na ledach masz tu wiele opcji - poczytaj może znajdziesz swoje które ci przypasuje ale pytaj w odpowiednich działach


Co do kranówy w Gdańsku to jest kilka ujęć i SUWów i rózne parametry więc koordynaty by się przydały :D ale jak kupisz te testy to sam zbadasz co trzeba.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedź na pierwsze pytanie: Większe już nie wejdzie :D, to jest maks na jaki mogę sobie pozwolić... niestety


Źle mnie zrozumiałeś, nie miałem w ogóle w zbiorniku matrixu/siporaxu, tylko skałę.


W jakim celu stosuje się wodę amoniakalną ?


Co do kranówy to moje ujęcie to Straszyn z tego co pamiętam.


Ciekawa sprawa ten narurowiec, ale strasznie przekombinowane według mnie, tzn woda na pewno super obmywa złoże ale za dużo tych połączeń i rurek, taki bałagan według mnie.


Jak już mówiłem mam komin zewnętrzny(na całej szerokość akwarium ~ 20 litrów pojemności) więc jest to super sprawa do zrobienia coś ala kasciak, zamiast grzebienia wstawiam pełną pleksi, z jednej strony robię wlew do komina z drugiej daję jakąś pompę obiegową, a w komin wsypuje te 2litry Matrixa i mogę dać jeszcze sporo Siporaxu i jakąś filtrację mechaniczną i sprawa załatwiona a koszty będą najmniejsze.


Jaki przepływ powinna mieć pompa zastosowana w takim przypadku ? 2000 - 3000 l/h ?


edit. Dobra już doczytałem z tą wodą amoniakalną, ciekawa sprawa :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Pompa do filtracji biologicznej to spokojnie i 1,5k litrów. Z drugiej strony pompę dobiera się do rodzaju filtracji. Inna będzie chodzić w kaseciaku, inna w kuble ( fabryczna ) inna w narurowcu.

Dla przykładu w narurowcu często stosuje się pompy CO z racji, że ciche, wydajne i energooszczędne a załatwiają całą filtrację ( mechanika, biologia, chemia ) a w akwarium nie masz nic poza rurkami wlotowymi i wylotowymi oraz cyrkulatorem.

W kuble to już inna historia, tam pompa fabryczna ale ogólnie kubeł nie jest najlepszym rozwiązaniem. Z reguły pompy są słabsze, musisz stosować prefiltr przed wlotem i obsługa upierdliwa. Np. stosowanie absorberów różnej maści będzie powodować to, że będziesz musiał go przynajmniej raz na 1-1,5 miesiąca otwierać.

W kaseciaku to chyba zwykłe głowice ale niech wypowiedzą się Ci co mają kaseciaki.


Tak z ręką na sercu to proponuje ci tylko 3 rozwiązania:

- albo kaseciak - wielu ma i chwali :)

- albo narurowiec - wielu ma i chwali :)

- wykorzystanie komina jako biologa ( ale nie wiem jak tam sprawa ze sprzątaniem mechanicznym wygląda).

Tutaj decyzja należy do ciebie. Na pewno z dwóch pierwszych opcji kaseciak najtaniej ale będziesz go widział w akwarium.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa sprawa ten narurowiec, ale strasznie przekombinowane według mnie, tzn woda na pewno super obmywa złoże ale za dużo tych połączeń i rurek, taki bałagan według mnie.


Jak już mówiłem mam komin zewnętrzny(na całej szerokość akwarium ~ 20 litrów pojemności) więc jest to super sprawa do zrobienia coś ala kasciak,



Zeby nie było że komuś na siłę wciskam kaseciaki:rolleyes:


Jakuś narurowiec to prosta konstrukcja ale fakt rurek,kolanek,zaworów trochę jest do klejenia. Nie jest to takie przekombinowane a działa świetnie choć koszt większy niż kaseciak to fakt.


Jeszcze nie przerabiałem tematu zamiany komina zewnętrznego na kaseciaka bo alakaseciak to z góry odpada.

Albo cały kaseciak albo absolutnie nie robimy nic w podobie kaseciaka.

Kaseciak to skończona konstrukcja i ma filtrację mechaniczną , biologiczną miejsce na grzałki, a także usuwanie NO3 nawet PO4 oraz super klarowanie wody a pompa zawsze pracuje z taką wydajnością jak fabryka dała. Jak Jebao DCT4000 to na najwyższym biegu wylata 4000l/h. jeszcze do tego falownik RW8 i kompletna filtracja z zamiataniem gówienek w 675l masz.


Podaj wymiary wewnętrzne komina i jak są obecnie wklejone ścianki - najlepiej szkic zwymiarowany albo fotkę z góry zapodaj - pokombinujemy.


Pierwszy i zasadniczy problem jaki widzę to konieczność zaklejenia wszystkich otworów w dnie komina ale co trudniejsze wywiercenie dwu otworów fi32 na wysokości 2-3 cm nad piaskiem czyli tak na wysokości 10cm nad dnem w ścianie bocznej akwarium do komory komina..

Kaseciak ma zasys dołem by zbierał gówienka - górą jak w sumpie nie bardzo chcą lecieć do filtra.


Pompa do kaseciaka jak pisze lufa 1500l/h to tylko do biologii a kaseciak to także super mechanik więc do 675l baniaka to tylko DCT4000. Wielu tą ma i nie narzeka na głośną pracę lub zmienne obroty. owszem ma kilka biegów więc sam dobierzesz optimum.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Podaje wymiary komina 90x8x20h, przegród brak na razie. Myślałem żeby od spodu nakleić na komin kawałek szyby tak aby zasłonić dziury. Z drugiej strony nie ma szans na zasys z dołu, woda przelewała by się normalnie przez grzebień.


Jak wygląda sprawa w narurowcu:

1. Którędy woda zasysana jest z akwarium, trzeba wiercić jakieś otwory w szkle ?

2. Jaką pompę CO należy zastosować ?

3. Nie ma problemu z szczelnością korpusów ?

4. Wychodzi mi to dość droga sprawa, oglądałem filmik na YT i tych zaworów trochę tam jest, a zawory najtańsze nie są.


Mój komin:

5425870_2016-06-2020.06.13.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.