pozner

Życie w moim akwarium

Recommended Posts

pozner

Witam.

Obiecałem, że zaprezentuję nietypowe (a może typowe) zachowania swoich ryb. Załączam film, który pokazuje te zachowania. Dlaczego nietypowe? Powszechnie funkcjonujący opis zachowań Placidochromis phenochilus mdoka mówi, że są to ryby przydenne, poszukujące pokarmu w podłożu, na pewno nie terytorialne. Wielosamcowość nie jest problemem. Mój film zadaje temu kłam. Jak widać, dwa samce obrały sobie rewiry, wykopały grajdołki (gdyby było więcej, głębiej tego piachu, te grajdołki byłyby pewnie większe) i bronią tego swojego terytorium. Trzeci samiec pływa sobie po środku, razem zresztą obsady. Czwarty, najmniejszy, jest schowany za kamieniami. Spory kawałek z tego "tortu" wykroił sobie Stefan II, który też wykopał grajdołek. Jak widać, najbardziej poszkodowane są Copadichromisy i tetrastigmy. Stan ten potwierdza (nie potwierdza tego Stan :D) opinię o stosunkowo łagodnym usposobieniu tetrastigmy, porównywalnym z Lethrinopsami. Chociaż zaobserwowałem, że rano, przed zapaleniem światła, samiec alfa przegania Stefana II z jego rewiru. Po zapaleniu światła wszystko wraca do normy. Czyżby natężenie światła miało wpływ na zachowania i relacje między rybami? Od kilku tygodni mam 2 samice tetrastigmy (potencjalne, młode, ok.7cm.) Nie wiem jak u eljota, ale u mnie jedna samica tak przegania drugą, że ta jest prawie cały czas schowana przy filtrze. Mam nadzieję, że sytuacja się zmieni, gdy przybędą jeszcze 3 samice, które zamówiłem. Copadichromisy to największe bidulki w moim akwarium. Łagodniejszych pyszczaków chyba nie ma.

Teraz pytanie, skąd takie rozbieżności w zachowaniu mdok. Czy ich zachowanie w moim akwarium uwarunkowane jest ilością kamieni? Gdyby były 3 luźno rzucone kamienie, ich zachowanie byłoby zgodne z opisami? Które zachowanie jest w takim razie naturalne; moje, czy to opisowe? Ewidentnie u mnie widać, że są to ryby terytorialne...nie tylko w okresie tarła. Kwestia Stefana jest oczywista, jest to ryba terytorialna i nie widzę tu rozbieżności z opisem. On pierwszy zaanektował sobie terytorium. Jak widać, akwarium (180cm.) podzielone jest między 3 ryby. Nie podoba mi się to co widzę, dlatego zdecydowałem się na pozbycie Protomelasów i mdok (sorry Tomek, zmniejszam grono mdokomaniaków :(). Dla pocieszenia dodam, że ich miejsce zajmie Gephyrochromis lawsi. Nie wiem czemu Copadichromisy geertsi gome są dla mnie najważniejsze, ale tak jest.

Mogłem to wszystko opisać w poszczególnych wątkach dotyczących moich ryb, które już istnieją, ale uznałem, że w jednym wątku lepiej będzie widać relacje między tymi rybami.

To tyle. Może komuś pomoże ten opis w dobraniu obsady...i wystroju ;)

 

Ps.

W rzeczywistości nie jest tak jasno w moim baniaku. Kamerka w moim telefonie jest tak ustawiona i za cholerę nie mogę tego przestawić.

To ten film:

-- dołączony post:

Zastanawiam się nad tymi grajdołkami. Wygląda to tak jakby mdoki usypywały kopce przy kamieniach, jak czyni to wiele ryb z grupy non-mbuna. Nie spotkałem się z tym w opisach zachowań tych ryb, ale tak to u mnie wygląda.

Edited by pozner
  • Like 1
  • Dziękuję 7

Share this post


Link to post
Share on other sites
LECHPL

Ja też borykam się z tym problemem, najpierw dwie A Eureki podzieliły akwarium na pół one 120 cm reszta 30 cm, wywaliłem. Teraz A Nyassae lewą strone a F Fish środek reszta prawy bok. Myślę że w baniaku nie może być żadnego atrakcyjnego zakątka bo nawet pozbywając się okupanta na to miejsce ładuje się drugi. Planuje to tak, pozbyć się haremu FF i drugiego samca Nyassae wtedy ten z lewej nie mając z boku oponenta wypłynie na całe akwarium, w tedy stadko A Usisya będzie mogło sobie spokojnie pokopać a stadko C Trewavasae spokojnie popływać. To takie moje mażenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pozner

Jak widać, nie wszystko można przewidzieć. Non-mbuna jest mało opisana i poznana w porównaniu z rybami z grupy mbuna. Dla swoich potrzeb uprościłem podział. Co nie jest mbuną, jest non-mbuną. Wyłączam z tego predatory. Na szczęście ta grupa jest coraz bardziej popularna, może dlatego, że baniaki rosną i coraz więcej malawistów może sobie pozwolić na ich trzymanie. Myślałem że 500l. to ho, ho, a tu okazuje się, że dla non mbuny to jakieś minimum. Zaczynam dochodzić do wniosku, że pyszczaki z grupy non-mbuna, trzymane w zbyt małych akwariach, w/g nas wystarczających, ale nie dla nich, nie zachowują się naturalnie. Nie widziałem tego, gdy pływała u mnie mbuna, ale widzę, że dla 15-17cm. non-mbuny to jest mało. W przeciwieństwie do mbuny, gdzie ryby wyznaczają rewiry w bezpośredniej bliskości groty/szczeliny (jakieś 20cm. od niej), non-mbuna rewir ma dużo większy. Ostatecznie piachu w naturze ma do dyspozycji hektary. Jak pisałem, pozbywam się dwóch gatunków, zastępuję je jednym, dużo mniejszym. Mam nadzieję, że te 3 gatunki ułożą się, ale jestem przygotowany na kolejne redukcje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pozner

Wczoraj pozbyłem się, z dużą przykrością, (na prawdę przywiązałem się do nich) Protomelasy i mdoki (zmierzyłem...17cm.). Obawiałem się, że ich miejsce zajmą samce tetrastigmy. Na szczęście, zgodnie z moimi nadziejami, nie okazały najmniejszych przejawów terytorializmu. Potykają się między sobą, absolutnie ignorując Copadichromisy. Z przyjemnością patrzę jak swobodnie teraz pływa samiec C. geertsi gome, jedyny ostały z ryb WF. Nabrał nawet trochę kolorków (jak na rybę WF ;)). Z nadzieją czekam na dojrzenie i wybarwienie się reszty Copadichromisów. Niestety rosną bardzo wolno. Protomelasy i mdoki zastąpiły m.in. 3 samice tetrastigmy. Wcześniej udało mi się kupić dwie samice i tak jak pisałem, silniejsza gnębiła słabszą. Miałem nadzieję, że nowe 3 samice wpłyną stabilizująco na relacje między samicami. Puki co moja nadzieja się realizuje.

Niestety w tej beczce miodu jest też łyżka dziegciu, a właściwie łycha. Z tymi trzema tetrastigmami przyjechało 8 gisselek (ok.4cm.) Trochę się niepokoiłem. Obawiałem się, że są za małe, ale rok temu kupiłem mdoki podobnej wielkości i dały sobie radę. Po wpuszczeniu (ok. 22.30) wszystko wydawało się ok. Tubylcy momentami gonili gisselki, ale bez specjalnej agresji, bardziej z ciekawości. Po dwóch godzinach obserwacji wyłączyłem światło licząc, że to jedynie uspokoi sytuację. Ostatecznie taka jest obiegowa opinia, że dobrym sposobem jest wpuszczenie nowych ryb po zgaszeniu światła. W tym wypadku chyba lepiej było nie gasić światła. Rano przywitał mnie widok niesionego cyrkulacją korpusu gisselki (horror). Jak widać, obiegowe opinie nie zawsze się sprawdzają. To są tylko moje dywagacje, ale wydaje mi się, że gdyby gisselki dłużej pływały w pełnym oświetleniu, cieszyłbym się dzisiaj ich widokiem. Jak widać, nie tylko predatory są aktywne w nocy.

Przyznaję się bez bicia do tej porażki, bo może komuś przyda się to moje niechlubne i kosztowne doświadczenie. Bardzo mi ich szkoda (nie ze względów finansowych)

Niestety nie miałem możliwości zamówić u tego dostawcy większych ryb. Miałem nadzieję, że dadzą radę. Teraz od innego będę miał, mam nadzieję, większe. Gisselki, tak czy inaczej, będą u mnie pływać.

Chyba że macie inną, ciekawą alternatywę, bardzo spokojnych ryb.

Share this post


Link to post
Share on other sites
eljot

Oż to masz konkretnego kilera ciekawe który to. 4 cm mbuniaki dodawane do obsady zazwyczaj nie mają problemów ale w mbunariach jest więcej kamieni i mają gdzie zwiewać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AKWARIA.PRO

Może to zmiana parametrów wody je "wytłukla"?

Jak już zaczęły się "słaniać" to wtedy stały się łatwym łupem.

Miałem podobną przygodę i jestem w 99% pewien, że o wodę chodziło, a wyglądały jak pobite.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pozner

Nie sądzę, że to parametry wody. Jak napisałem, z nimi zagościły 3 samice tetrastigmy. One czuły się i czują się świetnie. Jak napisałem, dwie godziny obserwowałem ryby i wszystko było ok.

Nie dojdę teraz czy to jest jeden, czy więcej kilerów. Nadal jestem w szoku. U mnie nie ma plaży. Jak na non mbunarium mam dużo kamieni. Zszokowany jestem tym, że wszystko odbyło się przy pełnej ciemności.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AKWARIA.PRO
Jak napisałem, z nimi zagościły 3 samice tetrastigmy. One czują się świetnie.

Mogły sobie z tą zmianą lepiej poradzić niż maluchy.

Cóż, teraz i tak już po sprawie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Posty

    • Bartek_De
      Przyjrzyj się, na sterowniku jest napisane DCP-3000 Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
    • SoulRoe
      Cześć, Mam pytanie, obecnie filtracją w moim zbiorniku 240L zajmuje się tandem HW-302A (bez UV) + HW-603B. Filtry połączone są ze sobą szeregowo (zasys wody realizuje prefiltr HW-603B poprzez rurę z koszyczkiem umieszczonym po prawej stronie zbiornika, tuż przy dnie, a następnie woda wężem idzie do HW-302, z którego wylatuje do akwarium, przez okrągły wylot umieszczony po jego lewej stronie, tak by łamał taflę wody). Doradźcie proszę, co byście polecili w zamian za ten tandem, aby skutecznie wzmocnić filtrację w tym zbiorniku (120x40x50). Niestety co do jakości wody w akwarium mam zastrzeżenia oraz ogólnie do wydajności tego zestawu (ogólnie widać wszędobylskie pływające drobinki oraz bardzo słaby przepływ wody z wylotu HW 302), prefiltr czyszczony raz w tyg przy podmianie wody. Zastanawiałem się nad zmianą HW-603 na np. IKOLE 400MAXX, która pełniła by rolę osobnego mechanika...ale patrząc na parametry tego filtra to przy obłożeniu wkładami jego wydajność będzie niewiele większa niż obecnego filtra głównego, czyli HW-302. Czy warto wymienić to wszystko na jeden mocny kubeł, który załatwi sprawę mechanika i biologa w jednym i zostawić jedynie JVP 110 aby zajmował się cyrkulacją wody, czy jednak do tego HW-302 dołożyć kolejnego mechanika wewnętrznego np. Turbo 2000, a z HW-603 zrezygnować całkowicie? Ewentualnie dajcie propozycje jaki filtr zakupić (nie za miliony monet), który da radę w 240L przy obsadzie 18 pysków mbuna. pozdrawiam
    • Turin
      Efekt rewelacja,  Jaką pompę użyłeś do narurowca?  Jaki masz piasek? Jaka obsada?
    • SoulRoe
      Witam wszystkich użytkowników oraz klubowiczów KM Chciałbym się przywitać, mam na imię Rafał i jestem z zachodniopomorskiego. Akwariami z biotopem Malawi zajmuje się dopiero od 6 m-cy, kiedy to uruchomiłem swoje dwa zbiorniki z mbuna i non-mbuna . Dopiero raczkuje w tym temacie, dlatego każda konstruktywna krytyka (która mnie nie zabije, a jedynie wzmocni) będzie mile widziana Pierwszy zbiornik, to 240L z pyskami z mbuna. Osprzęt to:  Biolog: HW 302 (ceramika+ceramika+gąbka) Mechanik: Prefiltr HW 603 (standardowy wkład z 3 gąbek różnej gradacji) Oba spięte szeregowo. Cyrkulacją wody zajmuje się JVP 110 2000l/h. Drugi zbiornik, to 450L z pyskami z non mbuna. Osprzęt to: Filtr IKOLA 600 MAXX (biolog i mechanik) Cyrkulacją wody zajmuje się JVP 133 5000-10000l/h (skręcony na min.tj 5000l/h) PS Zdjęcia niestety wstawię dopiero jutro, bo nie posiadam aktualnie żadnych, a jest zbyt ciemno na robienie ich telefonem (nie chcę zakłócać wypoczynku rybkom o tej porze) Pozdrawiam wszystkich.
    • Bastian
      Niedzielna sesja   Cynotilapia zebroides Likoma: Metriaclima estherae red-red: Copadichromis borleyi Kadango: Metriaclima fainzilberi makonde MC: Chyba chłopak a to chyba dziewczynka, wiecznie na pastwisku
    • Tomasz78
      Może być. Zdarzają się.
    • mazilo
      Czy analogicznie do „starego” modelu podłączam nowy V4???W nowej wersji nie rozumiem + w kanałach 4-6. Czy mam utworzyć mostek z + kanałów 1-3 ??? Czy po prostu w kanał 4 (-)podpiąć ( w moim przypadku białe diody LED ) a + ( w kanale 4-6)????
    • SlavekG
      Northfin Cichlid lub Gold Krill  - 1mm Natirefood Premium Cichlid  - ze względu na te 4cm ryby chyba dałbym S albo zrobić sobie mieszankę S+M
    • mazilo
    • iquitos68
      Bezpieczny : O.S.I. Cichlid Flakes
  • Topics

  • Images