Jump to content

Co obniża GH i KH w moich akwariach ?


aqlla
 Share

Recommended Posts

Witam. To mój pierwszy post na tym forum więc witam wszystkich pasjonatów Malawi. Akwarystyką zajmuję się od wielu lat, ale Malawi urzekło mnie z perspektywy czasu niedawno. Zaczynałem 20-parę lat temu od małych zbiorników 30-80L, hodowałem to co "wszyscy" w tamtych latach:) Później była dłuższa przerwa i po niej zacząłem przygodę z paletkami. Te wspaniałe rybska hodowałem kilka lat z mniejszymi i większymi sukcesami, jednak cały czas głowę zaprzątały mi pielęgnice z jezior afrykańskich. No i stało się :P Posiadam dwa baniaczki, 240 i 375L. Jakieś półtora roku temu mniejszy baniak "przerobiłem" na Malawi ale chodził tylko na filtrze wewnętrznym bez ryb. Od około 4 miesięcy chodzi też biolog i miesiąc później ryby. Większy zbiornik zalany 3 miesiące temu, zarybiony od 3 tygodni.

Dylemat mój polega na sporych różnicach GH i KH w zbiornikach w porównaniu z wodą kranową, ale także różnicach twardości wody w akwariach.

Poniżej przedstawię parametry w obu baniaczkach oraz parametry kranówki.


Zbiornik 375L-150cm dł.

GH-12

KH-12

PH-8,5

NO2-0,025

NO3-10

NH4-0

temp-26st.C

grzałka-Aquael 200W

filtr wew. Aquael 2000L z duża gąbką, filtr zew. biologiczny JBL CP e1501 GL zasypany:

2 kosze matrix, 1 kosz ceramika Sera, 1 kosz oryginalne gąbki (górny) + purigen + prefiltr na wlocie

Piach Kreisel099, serpentynit

Rośliny: anubias, microsorium, vallisneria

Ryby: 10 sztuk młodych Metriaclima Estherae red-red 3-4 cm


Zbiornik 240L-120cm dł.

GH-20

KH-15

PH-8,5

NO2-0,05

NO3-między 20-40, ciężko mi dopasować kolor w którą stronę bardziej

NH4-0

temp:26st.C

Grzałka: Aquael 200W

filtr wew. Aquael 1100L z dużą gąbką, filtr zew. biologiczny JBL CP e1501GL zasypany:

1 kosz matrix, 2 kosze oryginalna ceramika + ceramika Sera, 1 kosz oryginalne gąbki (górny) + purigen + prefiltr na wlocie

Piach- Malawi (biały), wapień filipiński, lawa

Rośliny: brak

Ryby: 10 sztuk młodych Yellow ok 4-5 cm, 10 sztuk młodych Maingano 4-5 cm.


Woda kranowa:

GH-26

KH-17


Testy przeprowadzane kilkakrotnie zawsze przed podmianami wody. Wyniki za każdym razem podobne. Testy robione za pomocą kropelkowych testów JBL z długim terminem ważności. Tylko test na PH robiony za pomocą testu kropelkowego Sera.


Proszę powiedzcie skąd się biorą takie różnice w twardości wody zwłaszcza w porównaniu z wodą kranową?


Dla przykładu przy podmianie wody w baniaku 375L gdzie GH I KH wynoszą 12 stopni dolewam kranówki o parametrach GH 26 i KH 17 w ilości 60L, a po 3 dniach woda w akwa ma znów 12 stopni GH i KH. Podmiany robię raz w tygodniu. Jak myślicie, co tak zmiękcza mi wodę w baniaku?

Link to comment
Share on other sites

Dokładnie, nie ma co się przejmować, tylko się cieszyć. Woda w "naszym jeziorze" jest miękka- średnio twarda.

U mnie też KH w kranie jest 10, a w akwarium 7.

Myślę, że wpływ na to ma wyższa temperatura wody w akwarium niż w kranie i idące za tym przemiany chemiczne w wodzie. Wodorowęglany przemieniają się pod wpływem temperatury w węglany co obniża twardość wody.

Proces ten jest bardzo widoczny w temperaturze powyżej 40 stopni, ale w niższych temperaturach również następuje, tylko mniej dynamicznie.

Link to comment
Share on other sites

Też szedłem tym tropem, ale nie myślałem że pod wpływem temperatury i procesów zachodzących w akwarium możliwy jest aż taki spadek twardości. Mimo wszystko trochę się uspokoiłem:)

Link to comment
Share on other sites

To właśnie tłumaczy spadek twardości węglanowej KH. Sole kwasu węglowego (wodorowęglany) pod wpływem temperatury zamieniają się w węglany - czyli osad jaki potocznie nazywamy kamieniem.

Twardość ogólna GH spada razem z nią, gdyż KH jest jej składową.

Różnice twardości zaintrygowały mnie 1,5 roku temu gdy zakładałem akwarium i wtedy do takich wniosków doszedłem.

Ale chemikiem z wykształcenia nie jestem, więc może się mylę...

Nic innego jednak do głowy mi nie przychodzi, a kamień w górnej części akwarium występuje, więc do wspomnianych przemian dochodzi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Nath_147
      A jaka taka zywica ma zdolność absorbcji? Kolega ma dość spore akwarium trochę tego  NO3 jest u niego w wodzie. 
    • triamond
      Powinno lecieć od razu 0 ppm NO3 aż do zapełnienia pojemności żywicy. Problem rozwiązany. Żywica do reklamacji.
    • przemo95
      Hej, 4 maja zalałem akwarium więc jeszcze trochę czasu nim cykl azotowy się zamknie, ryby wyśle mi hodowca 7 czerwca więc powoli muszę dokupić pozostały osprzęt, Aktualnie jest już od początku filtracja: Ikola 600 Maxx (wkład to około litr Matrixa) + Sunsun HW603a który robi za prefiltr (3 gąbki o różnej granulacji), Obudowę planuje kupić aluminiową, chciałbym tez kupić inny wlot / wylot wody bo ten który posiadam jest mało wygodny (czasowo jest deszczownica na wylocie ponieważ samej rurki nie potrafię zamontować bo jest za krótka i może wylecieć oraz na wlocie jest chwilowo "pusty" prefiltr Jbla bo rurka którą miałem tez jest za krótka. Oczywiście tło na tylną szybę też będę naklejać.   Mam do Was prośbę o radę, - jakie oświetlenie do akwarium 120x40x50 / 240 L / pokrywa aluminiowa? - jaki polecacie zestaw wlotu/wylotu żeby robił dobrą robotę i dobrze dało się zamontować?  - mam wrażenie że cyrkulacja wody jest trochę słaba więc może dokupić cyrkulator?    Czy coś jeszcze proponujecie dokupić? Miałem kiedyś Malawi ale było to chwilowo i zbytnio się nie zaangażowałem więc teraz chciałbym stworzyć idealne warunki.
    • przemo95
      Witam ponownie, Dziś już 19 dzień od zalania, sprawdziłem ponownie parametry i wygląda to następująco:  NH4 - <0,05. NO2 - <0,01 NO3 - 0    Czy to możliwe że NO2 jest mniejsze niż 3 dni temu, a inne parametry  stoją w miejscu? 
    • aro600
      Wyniki testów po 24h: NO3 ~ 20 - bez zmian  PO4 ~ 0,5 - zbiło ładnie o 0,5 Woda dalej kryształ, włączyłem do obiegu i korpus z purolite i wyniki po przejściu przez korpus NO3 bez zmian - czyli chyba jednak nie A520e mi sprzedano. Czy może być inna przyczyna? Czy np złożę musi się jakoś aktywować czy od razu woda po przejściu przez korpus powinna mieć poziom NO3 zdecydowanie niższy? Do testów włączyłem przepływ zaworem na korpusie i po kilku minutach zrobiłem pomiar wody wypływającej z korpusu. Może powinienem poczekać kilka godzin i dopiero wtedy wykonać pomiar?
    • aro600
      Obecnie sytuacja wygląda następująco: Woda znowu jakby jej nie było 😀Zobaczymy na jak długo. Woda oczyściła się dopiero dziś dosłownie w 2h po podaniu Microbe-lift Phos-out 4 .  Przed podaniem zmierzylem: NO3 wynik około 20  (na skali barwnej ciemniej jak 15 jaśniej jak 30) PO4 wynik 1 jutro zmierze o ile Phos-out zredukował PO4 Purolite dalej zakręcony dodatkowo zmieniłem trochę oświetlenie dołożyłem zgodnie z Waszymi radami boczne przysłony aby nie świeciło na ściany zobaczymy czy to przyniesie jakiś efekt.
    • iquitos68
      Generalnie nie obawiam się, gdyż nigdy nie miałem jeszcze ryby tak dużej, żeby była za duża do tego akwarium. Tyrannochromis którego posiadam też jest duży -na oko 30cm-, ale myślę, że jak jeszcze podrośnie to nie będzie problemu. Akwarium ma 70cm cm szerokości i to robi robotę.  Widać też, że im większa ryba tym trudniej jej atakować inne ryby, które taktycznie opływają ją od ogona, chroniąc się z tyłu. Biorę też pod uwagę, że docelowo mogę mieć np tylko cztery duże ryby i nic więcej.  Mimo wszystko Champsochromis caeruleus według danych internetowych nie powinien urosnąć więcej niż 35 cm. Np strona malawi-guru.de podaje maksylną wielkość tej ryby na 25cm. Jednak w niewoli rosną one nieco większe.
    • pozner
      Nie obawiasz się, że dla Champso to akwarium będzie trochę za małe...za krótkie? To bydlę dorasta jednak do ok. 40cm. Compress piękny
    • pozner
      Karmienie mbuny i drapoli. Drapole nauczyły się unikać to kłębowisko mbuny i ustawiają się z prawej strony. Tam czekają na swoje stynki. Livingston dogonił wielkością strigatusa, ale nadal nie radzi sobie z mbuną. Nadal jest przez nią przeganiany. Jakoś nie potrafi się przełamać.  VID_20220521_115739.mp4    
    • iquitos68
      Kronikarski wpis. Niestety dwie ryby od pewnego czasu toczyła choroba, lub bardziej prawdopodobne efekt dawnych walk z samcem Chilotilapia rhoadesii, który tak jak kruszył muszle ślimaków to prawdopodobnie doprowadził do wstrząsu mózgu niektóre ryby. Samiec Taeniochromis holoatenia i Protomelas ornatus nabawiły się problemów z błędnikami. Często pływały do góry brzuchami, lub kręciły się w kółko. Kuracja w oddzielnym akwarium nie przyniosła skutku. W końcu straciłem te ryby. Po tym co się stało postanowiłem uzupełnić obsadę nowymi rybami. Na podstawie uzyskanych opinii na forum wybór padł na Dimidiochromis compressiceps. W Tanganika-Konin znalazłem dwie ryby z odłowu. Samiec 18cm i samica 17cm WF. Ryby już jakiś czas pływały w tamtejszych zbiornikach. Wybrałem się po nie z Warszawy - szybki własny transport jest najlepszy. Na miejscu pływało także stadko młodych Champsochromis caeruleus. Urocze ryby, a jako że też drapole, to dokupiłem jednego samczyka 18cm F1. Po powrocie do domu obecne u mnie ryby na czele z Tyrannochromisem maculiceps obficie nakarmiłem stynką. Dzięki takiemu zabiegowi nowo wpuszczane ryby nie były pomylone z pokarmem 😆 Wpuszczone ryby pływają już. Samiec compressa adoruje swoją ulubienice. Champso głównie pływa przy powierzchni ćwicząc uniki przed większymi rybami. póki co bez strat, jednak najbliższe tygodnie pokażą czy te ryby zaklimatyzują się z pozostałymi.  Najbardziej boję się o Tyrannochromisa czy nie ruszy na wielkie łowy. Jednakże ryba ta jest już u mnie od roku i ewidentnie widać jak instynkty łowieckie WF u niej osłabiają się z czasem. Na początku zjadał, lub raczej próbował zjeść rybę o 5 cm mniejszą od niej samej. Teraz głównie skupia się na niedobitkach narybku ukrytych w śród skał. W stosunku do większych ryb przejawia zachowania bardziej terytorialne niż kulinarne. Do tego te 9 ryb w akwarium powoduje lekkie "przerybienie" i osłabia jego agresję, bo nie może się skupić na jednej rybie. Należy wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy. W akwarium pływa jedna ryba 8cm potomek Mylochromisa mchuse, który to był wpuszczony na samym początku, czyli w roku 2017 gdy założyłem to akwarium. Fajnie będzie jeśli uda mi się utrzymać tę linię ryb, ze względów sentymentalnych.        
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.