wojtekr

Użytkownik
  • Zawartość

    371
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

35

O wojtekr

  • Urodziny 09.04.1974

Informacje o profilu

  • Lokalizacja
    Wódka
  • Moje akwarium
    240l - SA<br />
    118l - BW<br />
    30l - red cherry
  1. Pisząc, że "nie ma nic za darmo" raczej chodziło mi nie o kasę, która też tutaj jest istotna, ale o to ile można zyskać a ile stracić z tą cegłą. Tak na szybko wyczytałem, że rekomendowane jest używanie gąbki czy innego drobnego filtra mechanicznego, czyli pewnie pyli :-). Jeszce jeden z komentarzy jest taki, że ktoś używa tego w 600l baniaku morskim, zaczęło mu działać po 10 tygodniach, a po 4 miesiącach przestało. Producent zapewnia 4-8 miesięcy. Produkt działa, czyli można polecić, ale mało ekonomicznie wychodzi. Napisałem zapytanie, czy rekomendowaliby to w wodzie słodkiej i czy są jakieś porzewwskazania. Inny producent biopolimerów na takie pytanie odpowiedział mi, że jak mam problem z azotanami w wodzie słodkiej to raczej mam iść w stronę RO niż biopolimerów. Chodziło głównie o odpieniacz białek.
  2. @deccorativo, rzeczywiście na pierwszy rzut oka wygląda to całkiem obiecująco, a wręcz idealnie, ale jak wiadomo, nie ma na świecie rzeczy idealnych i nie ma nic za darmo. Czyli trzeba poznać, jakie są negatywne cechy czy skutki pracy tej cegły. W wolnej chwili poczytam i może nawet skontaktuję się ze sprzedawcą. Byłoby super gdyby mozna było te azotany w naturalny sposób wyeliminować z akwarium. W morzach i oceanach natura sobie z tym radzi bez chemii, więc w końcu ktoś to do musi przenieść na mikro skalę czyli nasze baniaki z dobrym skutkiem. Regeracja purolite też jest na dłuższą metę trochę upierdliwa, szczególnie jak dużo tego trzeba. Brightwell Aquatics znam z czasów jak prowadziłem akwaria roślinne, uważana jest za dobrą firmę, więc know-how muszą mieć.
  3. Z tangi na malawi

    Poczytaj sobie jakie ludzie maja problemy z biopolimerami, ilu wywaliło je z baniaka, włączając mnie i wtedy podejmiesz decyzje. Ja mam gorzej, bo już w kranie mam NO3=20. Nie pisze, ze to jest zło i sam czekam na biopolimer typowy do wody słodkiej, ale trzeba umieć się z nimi obchodzić i trzeba stworzyć im warunki do pracy oraz pozbywać się skutków ubocznych - te robotę robi w morszczyznie odpieniacz białek.
  4. Z tangi na malawi

    Ja mówię, jak ja bym zrobił. Ale @Dziubekzrobi wg porady, która wybierze. Moim zdaniem, jakby nie było biopolimery, to nie byłoby problemu, bo podmianki by były regularne. Niektórzy myślą ze jak wsadza biopolimery to już maja samograj i nic nie trzeba robić. Moim zdaniem nie jest potrzebny NGBC, bo po co? Przecież azotanow w kranówie nie prawie wcale, a podmianki maja być normalne. Wracamy do konwencjonalnej metody prowadzenia akwarium, typowej dla zdecydowanej większości akwarystów. Ja bym tak zrobił, ale wybór należy do akwarysty. Jeszcze jedna moja rada, nie wykonuj nerwowych ruchow.
  5. Z tangi na malawi

    Generalnie Malawi i Tanganika, to bardzo proste biotopy i jak masz dobrą wodę już w kranie, wykonujesz podstawowe czynności pielęgnacyjne i dobierzesz obsadę wg podstawowych zasad, to nic nie powinno się wydarzyć. Oczywiście do tego dochodzi wiedza dotycząca samych ryb i ich zachowań i tutaj już wielkie pole do popisu, ciekawe gatunki i trudności z nimi związane. Ale z tego, co piszesz, to raczej nie masz tego typu problemów, a raczej podstawowe.
  6. Dziękuję za dodakowe wyklarowanie sprawy. Czyli jednak nadal wielka niewiadoma, ale kolejny raz utwierdziłeś mnie w przekonaniu, żebym te nowe diody wypróbował. Jak się trochę ogarnę ze sprawamu bieżącymi, to zakupię diody, bo tylko one mi są potrzebne na szczęście no i może nowy zasilacz, który można wysterować. Szkoda, że masz długość 150cm (a nie 190) , bo może pokusiłbym się na Twoje DIY ;-)
  7. Z tangi na malawi

    Pewnie jakbyś nie miał tego NGBC, to byś regularnie podmieniał wodę i może nie byłoby tego problemu, a z tego co piszesz, to od dłuższego czasu tylko uzupełnianie tego, co odparowało. Zacznij od częstych podmianek jak pisał @deccorativotak po ok 30% co kilka dni przez pewien czas, a potem kontynuuj standardowe podmiany tak ok 25-30% raz w tygodniu. Po pewnym czasie woda się "odświerzy" i powinno się wszystko unormować.
  8. Jak to rozumieć? Że nie spełniają Twoich oczekiwń i nie chcesz dalej się nimi zajmować, czy że podłączyłeś, świecą, a czy są dobre, czy nie, to kwestia gustu każdego akwarysty? Szczerze pisząc to już się trochę na to nowe światełko nakręciłem i chciałem zamawiać LEDy. Dlatego brakuje mi takiego klarownego oświadczenia, czy jest to nadzieja na nowe lepsze światełko, czy raczej nie ma sensu sobie tym głowy zawracać?
  9. Z tangi na malawi

    A zmierz jeszcze twardości w kranówce, będziesz widział, czy test dobry, czy nie.
  10. Z tangi na malawi

    Jestem tego samego zdania co @darkon. Twoi koledzy radzą sobie z Malawi i z Tanganika tez pewnie by sobie poradzili. U Ciebie może być podobny problem z Malawi. Zacznij od wywalenia NGBC. Nie widzę dobrze, czy masz jakieś kamienie, czy korzenie, pewnie to zakwasza Ci wodę. Jak zdychają Ci ryby , to znajdź przyczynę, bo jak po prostu wrzucisz inne to może by podobnie. Mierzysz parametry wody?
  11. Skuteczna walka z okrzemkami

    Trzeba tylko mieć świadomość, że wrzucamy rybę nie z tego biotopu o innych wymaganiach jeżeli chodzi o parametry wody, itd. Jest to również ryba dość agresywna, będzie walczyła o swoje terytorium. Z tego, co pamiętam, to dobrze byłoby mieć ich kilka sztuk.
  12. obsada do 240l

    To synodontis z Tanganiki, który zachowuje się jak kukułka.
  13. @deccorativo, @spiochu, Wasze spostrzeżenia jeszcze bardzie przekonują mnie, żeby spróbować z tymi diodami. To są dla mnie istotne informacje. Te wwszelkiego typu zniekształcenia drażniły mn ie przy RGB. Oczywiście każdy lubi co innego, ale ja mnie to nie kręci, jak ryba żółta dostaje koloru marchewkowego. W baniaku Malawi mam Hagen glo i jest super, W Tanganice mam moduły Samsunga i jak już pisałem światło słoneczne lepiej mi wybarwia kolory niebieskie niż te moduły RGB i zimne białe, dlatego tam planuję dać FSA. Jeśli mogę wyrazić jedno zdanie do tej procedury... Bezpieczniej będzie najpierw skręcić zasilacz na minimum, podłączyć diodę w szeregu z miernikiem i dopiero podwyższać napięcie aby uzyskać odpowiedni Tego typu zabiegi mnie torchę odstręczają, mam nadzieję, że nie będę musiał tego robić :-). Czego mam szukać na tym sterowniku, żeby się tego dowiedzieć? Jedyne co znalazłem, to, że: Maksymalny prąd wyjściowy: 20A (4A/kanał) A propos... pojawiła się już wersja tego sterownika TC421 z WiFi. Można kupić za ok 31 USD na Aliexpress.
  14. @AndrzejWalb- dziekuje @deccorativodzięki za kolejną porcję edukacji w dziedzinie elektroniki :-) Konkluzja jest taka, że powinienem raczej kupić nowy zasilacz i go wysterować. Nie jest to wielkim problemem, bo cena nie jest powalająca. Natomiast mógłbyś odpowiedzieć na inne moje pytania? Czy wg Ciebie (a coś już możesz powiedzieć, bo FSA już u Ciebie świecą) 10x10W FSA na belce 200cm wystarczy? Moja belka ma 17cm szerokości, ale powierzchnia robocza jest chyba mniejsza niż u Ciebie i w dwóch rzędach tych diod nie umieszczę. Czy 6x3W niebieskich wystarczy? Jak to połączyć, żeby procaowały z 12V zasilaczem?
  15. Mam ten zasilacz już kilka lat, i traktuje go jako 12V, ale mogę zmierzyć jakie tam jest dokładnie napięcie. Te diody FSA np. z Twojego pierwszego linka pracują w zakresie 9-12V. W najgorszym wypadku kupię nowy zasilacz, nie jest to duzy wydatek.